lUv yOu i wAnT u nOe

Monday, August 8, 2011

jodohFIKIRANsaya


assalamualaikum...
sejak dua menjak ni kalau perasan aq selalu sangat cerita pasal jodoh, takdir, kekasih halal dan sebagainya yang menjurus kepada perasaan..
kadang-kadang bila baca sendiri nak tergelak pun ada, macam lawak bila idea dalam otak diterjemah dalam blog nie... mungkin lebih kepada bersifat menyendiri 
" i wrote what i think, i feel and i must go through it"
tak semua rasa apa yang aq rasa dan ada yang pernah rasa situasi yang pernah aq tulis dalam blog nie..
dan ada yang tak bersetuju dengan cara penyampaian aq...
mungkin aq lebih fikirkan apa yang aq rasa bila menaip, aq luahkan dan hanya berkongsi...

soal jodoh kali ni mencengkam sedikit perasaan aq, kalau sebelum ni aq asyik cakap pasal seorang jejaka tetapi sekarang aq nak mula cerita mengenai lelaki lain yang aq kenal sepanjang hidup ni.. mean mereka adalah kawan-kawan lelaki yang aq kenal.. aq still muda dan mengaku ada lagi ciri kanak-kanak yang melekat dalam diri aq.. kadang-kadang bila fikir balik, aq hanya seorang gadis yang selalu buntu dengan keputusan sendiri... Selain A.F, aq ada seorang lagi abang angkat (U.Z) yang selalu aq minta nasihat bila sesuatu keadaan yang sakit terjadi...

"JODOH aq siapa?mengapa?dan kenapa?"


aq tanya U.Z "kenapa aina selalu kenal lelaki yang punyai masa lampau yang buruk, it mean dia pernah buat salah yang aina sendiri terkelu walaupun mereka sekarang tengah berubah nak jadi baik." Persoalan tu U.Z jawab sebagai seorang lelaki yang dah berkahwin "semua orang tak sempurna, Aina. Abang pun pernah buat perkara yang aina tak dapat fikir, bila dah sampai satu masa dia akan berubah untuk jadi yang lebih baik"


Aq bersoal lagi " Kenapa aina selalu kenal dengan lelaki yang aina tak yakin, maksud Aina yang buat Aina rasa takut dah nak kawan dan kenal hati budi mereka lepas aina tau kisah silam tu?", U.Z jawab kali ni dengan lambat, mungkin cuba buat aq faham tentang realiti hidup "aina kena yakin semua yang ALLAH tentukan tu ada hikmahnya, jangan terfikir kenapa asyik aina je kenal orang macam tu..ALLAH kenalkan mereka dengan kisah silam supaya aina tak ulangi perkara yang sama pernah mereka lalui. Kita tak berhak memutuskan yang mana baik untuk kita sedangkan semua tu diluar batasan pemikiran kita, berkawan dan berkenalan dengan banyak orang buat kita lebih matang dan berfikiran lebih rasional bila buat keputusan". 


Aq risau kali ini dan aq tanya dy lagi, " Memang nasib aina ke kenal semua lelaki macam tu? Jodoh aina macam mana, macam tu jugak ke?". Kali ni jawapan segera aq terima dari U.Z, "Jodoh tu ALLAH tentukan, tak payah fikir lagi macam mana jodoh aina, cuma fikirkan sekarang tentang masa depan untuk jaga keluarga. Kadang-kadang umur macam aina risau sangat pasal jodoh. Habiskan belajar dan bina kerjaya. Jodoh tu ada tetapi belum sampai waktunya aina kena declare sapa jodoh aina. Kawan dan kenal mereka dengan takdir ALLAH dan jaga diri..InsyaALLAH.."


Kali ni aq mengadu, rasa sedih dan terdiam " Kawan aina selalu dapat kenal lelaki yang baik, yang beragama dan dapat bimbing dia, tapi dia selalu sia-siakan. Kenapa aina tak macam dia?". U.Z tarik nafas perlahan waktu itu "aina, takdir hidup manusia semua tak sama, iman kita pun tak sama. Cuba aina fikir, dugaan yang ALLAH bagi ni untuk apa? Untuk uji kekuatan aina kan? Ketahanan aina kan? Tak payah persoal banyak perkara yang rumit, jalani semua perkara sebagai semua hikmah hidup dan sabar. Berhenti nak tanya kenapa aina tak dapat dan orang lain dapat, itu semua ada hikmahnya. Hargai apa yang kita ada dan bersyukur ALLAH sayangkan kita."


akhir perbualan dengan U.Z, dia serahkan telefon kepada isterinya.. Aq diam dengar bicara dari seorang wanita pula " aina, kita perempuan selalu nak yang sempurna, yang baik, yang bagus... Cuba faham hikmah yang ALLAH bagi bila aina kenal banyak lelaki macam tu? Mereka semua tengah berubah jadi baik bila mereka sedar tersalah pilih jalan, jangan hukum orang seperti kita tak pernah buat salah. Terima dan faham semua hikmah tu dan tolong fikir positif.. Jangan pernah fikir semua tu bebanan tetapi fikir sebagai satu hikmah yang mematangkan... Yang penting, aina yang berubah jadi baik.. Kalau kita baik, insyaALLAH ALLAH lapangkan semua jalan bertemu jodoh dengan indah dan tak terjangka.."