lUv yOu i wAnT u nOe

Saturday, December 10, 2011

lepaskanPERGI (^_^)


~sebuahPERTEMUAN~

love actually not a battle, then even you fight no one declare you as the winner
when da person you love most choose another one, let it be and pray for their happiness
their hapiness will make you keep smile and..
realise that they not decide for you on da time
there will still another one waiting for you

~love not a battle~
sebenarnya semua orang anggap perhubungan yang melibatkan percintaan maksudnya dua hati adalah peperangan, pertarungan dan pergaduhan..Lagi-lagi kalau melibatkan cinta yang melibatkan tiga hati. Mesti nak merebutkan? nak tunjuk sapa yang terer, yang hebat dan sapa yang berkuasa. Kalau nak dibandingkan, cinta tu satu perasaan yang halus, yang lembut dan manis sebenarnya. Bila kita asyik fikirkan yang cinta tu satu pertarungan, banyak perasaan yang tidak enak akan timbul seperti cemburu tanpa batasan, mengongkong dan tidak mempercayai. Perasaan yang membakar sebuah perhubungan adalah perkara yang hanya membazir masa sebenarnya, kalau sayang lepaskan untuk dy pergi kepada orang yang dy sayang. Bila difikirkan, perlu ke kita desak perasaan orang supaya suka kita? bukan hak kita kan? Hatinya masih milik ALLAH, kalau ALLAH izinkan satu hari nanti pasti ALLAH permudahkan semuanya. Jangan berhenti berdoa, berharap tanpa usaha pun tak bawa faedah sebenarnya. Jangan berhenti berdoa dan jangan pernah anggap untuk membenci, kita juga kena ingat dia juga bukan hak kita untuk dipaksa. Dia masih punya orang tua dan keluarga, kalau kita sayangkan dy...Bebaskan dy untuk pilih, kalau betapa kita sayangkan dy..maybe lebih dari diri sendiri tetapi ALLAH dah catatkan dy bukan untuk kita, buatlah apa-apa pun..Dia bukan untuk kita, there no battle... a simple way, just stay or leave.. both will hurt but it was an experiance.

~leave and pray~
kata orang, senangnya cakap..Dah la kena tinggal pastu nak doa-doa bagai, tak salah kan kita doakan kebahagiaan orang walaupun kita terluka? Doa yang baik-baik untuk kebahagiaan dy, supaya dy rasa selesa untuk tempuh hidup dy walaupun bukan dengan kita lagi... Doa dari jauh, kalau rasa tak boleyh tengok dy, fb or blog even twitter... move on..delete dy dri friendlist dan jgn pergi tempat yang berkemungkinan akan tersempak dengan dy. Bila sangat perlukan masa untuk sendirian, pergilah tenangkan minda..mungkin pantai, kedai buku, movie ataupun tidur seharian penuh, namun bicara seorang teman,  " jika kecewa, sedih mahupun gembira jangan pernah lupa, ada yang sedia mendengar keluh-kesah kita. Ya RABB pasti ada untuk semua itu. Solat dapat menenangkan hati yang tengah berkeceramukan saat dilanda masalah, saat rasa berseorangan. Laungan bacaan Al-Quran dapat melegakan sebahagian perasaan yang tengah terluka, jangan pernah terlupa..Terapi yang baik adalah kembali kepada Pencipta."

~keep smile~
senyuman perlu hadir di bibir saat terluka, mungkin menyorok sedikit perasaan kecewa bila orang yang kita jatuh sayang sudah beralih arah. Mungkin rasa dendam sebab dy dapat bahagia dengan pilihan dy tetapi kita masih di sini dan terluka dan masih inginkan dy. Redhakan dy dengan kebahagiaan yang dy tengah lalui dan harus memaaafkan semua kesalahan dy. Mungkin dy bukan yang terbaek dan bukan pasangan yang diciptakan untuk kita mengharap. Perasaan sayang selalunya hadir dengan perasaan mengalah, apa salahnya mengalah untuk orang yang kita pernah sayang dan harapkan untuk menemani hari kita dulu. Kalau kita cuba genggam dy dalam tangan kita, tetapi dy tak bahagia. Kita hanya akan rugi, kita bukan sahaja meragut kebahagiaan dy tetapi meragut kebahagiaan kedua ibu bapa yang membesarkan dy. Kita tak punya hak meragut senyuman anak kesayangan sebuah keluarga kerana ketamakkan hati kita untuk memiliki dy. Senyum dan beralah lah untuk seorang insan, kita tak akan rugi apa-apa sebenarnya.

~there still another one waiting for you~
Satu-satu kesedihan dan kelukaan, ALLAH akan gantikan dengan kebahagiaan yang kita sebenarnya tak pernah terfikirkan. Menyayangi orang yang tak mempunyai perasaan  yang sama adalah satu dugaan yang perlu ditempuh dengan tabah, lupakan dy dan mulakan hidup baru. Kemaafan yang kita hulurkan mungkin dapat menenangkan dy hadapi hidup barunya sekarang. Kita hanya diuji setakat kekuatan yang kita miliki, ALLAH takkan uji selebih kemampuan kita. Kata seorang teman,  "dugaan dan kesakitan yang ALLAH bagi untuk menghapuskan dosa yang telah kita lakukan". Kadang-kadang sesebuah perkenalan membawa kita semakin lalai dan terlupa adanya Pencipta yang memerhati, ALLAH tarik perlahan kebahagiaan yang Dia bagi dan gantikan dengan kesedihan supaya kita tak pernah lalai dengan kewujudanNya. Setiap insan yang lahir di muka bumi ini, ada pasanganya. Redhalah dan percaya yang "ALLAH temukan kita dengan orang yang salah supaya kita akan menghargai orang yang telah ditetapkan untuk kita dan kita takkan mengulangi kesalahan yang sama kepada pasangan sebenar kita".

~when you have been hurting, it never mean you lost but you have not find da right one~
~the right one never hurt da person he/she love most~
~let's leave da battle~
~no one get hurt~