lUv yOu i wAnT u nOe

Monday, February 6, 2012

bingkisan buat MUHAMMAD ~


hari-hari aku dikelilingi insan-insan yang membakar semangat dengan beberapa kata unsur nasihat di bibir kemas
dengan lirikan zikir supaya aku kembali kepada  hukum alam yang menguji sebuah kekuatan yang sudah hampir musnah
akibat dendam dengki manusia yang lupa punya Yang Berkuasa di atas sana sudah menilik setiap satu amalan manusia
aq taipkan entry ini buat dia yang mereka kenali sebagai 'muhammad' yang muncul sebagai seorang teman rapat jauh di mata
sebab aku tahu dia tak mungkin baca coretan panjang yang aku taipkan buatnya yang sangat sederhana dalam kehidupan

setiap satu berita yang terjadi aku khabarkan kepadanya dengan hanya satu mesej pendek yang membuatkan kami hanya bersahabat
tanpa pernah bertemu dan aku selesa menceritakan setiap satu yang jadi dalam tempoh lima tahun, dua tahun aku hilang tanpa menghubunginya
aku menjaga hati seseorang yang pernah aku sayang agar hubungan yang aku jalani itu berada di landasan yang betul dengan redha ALLAH
ALLAH merencana sebaiknya buat manusia, hubungan tersebut putus dengan situasi yang menyentakkan dan membuatkan hidup aku perit
untuk dijalani dan menatap atmosfera alam dengan kejam sebuah rasa yang tak mampu aku kunjungkan (maafkan aku atas kesakitan yang berlangsung,
aku percaya redha ALLAH untuk sebuah pertemuan dan jalani hidup ini dengan landasan ISLAM yang aku anuti agar aku kembali pulang menghadap ALLAH
selayaknya hamba. Aku tak baik seperti wanita solehah yang telah dijanjikan syurga, compang -camping amalan yang aku lakukan dengan sedikit rasa lalai
yang menjerat hati sehingga aku melakukan kesalahan yang aku tak dapat maafkan sehingga hari ini, linangan air mata taubat yang aku jadikan
kekuatan untuk aku tempuhi hari-hari yang bakal berpenghujung pada bila-bila masa, mungkin dosaku masih terlalu banyak aku lakukan dengan sengaja
sehingga aku takut untuk aku kembali kepada ALLAH saat dia menjemput aku pulang dengan janji siksaan kubur berat yang telah difirmankan.)

aku merencana duka yang aku dapat sendiri, dengan luka panjang atas kesalahan dan aku dipermainkan oleh manusia yang kejam pada aku
sehingga sarafku seakan lumpuh untuk berfungsi, aku bangun buka mata dengan wajah yang sudah tak punya nada ceria dan mataku
semakin kabur untuk menatap bumi ALLAH, aku jadi takut sekiranya nikmat satu ini ditarik di saat aku masih belum bersedia dan aku tahu
tangisan lama yang terjadi hampir beberapa bulan menjadikan mata aku sakit dan urat mataku bengkak dan membuatkan pandangan semakin
kabur dan sakit kepala yang berpanjang sehingga aku menatap beberapa titis darah mula keluar daripada rongga telingaku dengan kerap
setiap kali aku menangis dengan desakan kejam manusia yang masih tak tahu penderitaan yang aku rasakan dengan rasa takut aku akan
pulang berjumpa ALLAH pada bila-bila masa sahaja, mungkin sebentar lagi ataupun esok lusa aku sudah tiada lagi untuk menatap bumi
setiap pagi aku bangun, mengucap syukur saat mata aku masih mampu dibuka walaupun tubuh aku makin sakit akibat saraf yang sudah
makin menyesak badanku dengan kepala yang makin memberat serta demam dan sinus mengunjugi hari-hariku tanpa henti, aku redha.


satu bulan seminggu dan aku ingat tarikhnya 11.12.11 saat mesej pendek muhammad tiba di gajet dengan keyakinan dia mahu membantu
mengingatkan aku tentang banyak perkara yang aku lupa setelah aku menjadi gadis yang mendiami bandar besar dengan pelbagai
desakan sosial yang menyebabkan ada beberapa perkara aku ikuti akibat nipisnya iman di dada aku sekan lupa yang Maha Melihat
tahu setiap yang aku lakukan dengan sengaja dan seakan lupa titi siratumustaqim itu terlalu nipis untuk aku seberangi jika amalan
aku sikit dengan compang-camping yang telah lakukan di atas pentas pinjaman ALLAH untuk manusia memilih haluan selepas mati
dari tarikh itu, aku dan muhammad yang bergelar sahabat baik selama empat tahun memulakan hari sebagai pasangan yang mencari redha ILAHI
ikatan yang dibatasi banyak perkara itu indah untuk aku jelaskan, kami tidak bertemu sebagai sepasang kekasih lain yang membisikan rindu
kami tidak bercakap telefon walaupun kami menetapkan hubungan kami istimewa dan tak pernah sekali pun kami mengucapkan rasa sayang
aku menjalani kisah dengan muhammad seindah mungkin dengan pelbagai pesanan yang kunjung tiba tentang pelbagai perkara yang
pernah aku lalaikan, bertanya khabar setiap hari dengan pesanan ringkas yang kadang-kadang aku pernah merindui dia yang terlalu sibuk
dengn rutin harian. Pertama yang aku rasakan apabila aku berada sebagai gadis yang istimewa buat jejaka yang sederhana dalam banyak perkara
adalah keredhaan yang muhammad selalu pesan padaku, keredhaan tentang sebuah kehidupan yang telah ALLAH aturkan untuk menguji manusia

satu sebulan seminggu, kami memilih untuk berpisah dan kembali sebagai teman baik dan yang aku rasakan saat itu adalah rasa kosong
dengan perhubungan yang banyak membuatkan aku sedar tentang banyak perkara, satu pertemuan dengan muhammad membuatkan
aku bersyukur dengan kisah yang aku pilih, dia menghormati aku sebagai seorang gadis dan pandangannya tak bertaut dengan mataku
aku hormati dia sebagai seorang jejaka yang baik, perpisahan yang dipilih setelah perbincangan berlangsung selama beberapa jam itu
membuatkan hubungan kami kini lebih erat sebagai teman, bukan isu keserasian yang menjadi punca dan bukan kerana ada orang ketiga
tetapi aku dan dia belum bersedia menaugi rasa ini terlalu lama dan mungkin satu hari kami akan lalai sebagai pasangan dan juga mungkin
aku dan dia makin menyayangi dan kami tiada jodoh, perpisahan dipilih dan berteman dengan selayaknya batasan yang telah ada.

buat muhammad,
terima kasih menjadi yang teristimewa dalam tempoh sebentar kerana sahabat itu lebih manis dari hubungan itu
terima kasih mengingatkan banyak perkara tentang ISLAM yang membuatkan banyak perkara yang jadi sekarang aku boleh fahami
konsep redha dengan ikhlas, istidraj yang pernah kita bincangkan dan mencintai yang penting dahulu menyayagi seorang insan yang
belum tentu lagi buat hidup kita. Semanis hubungan yang ALLAH berikan adalah senyuman banyak terdampar dibibir yang semakin pucat

aku makin meredhai setiap satu yang jadi kini dan aku berharap ALLAH tak pernah berhenti memberi aku peringatan tentang kesalahan
yang pernah aku lakukan kerana mencari redha ALLAH itu kewajipan setiap mahkluk yang ALLAH ciptakan dan aku berharap aku
menjadi gadis kuat pegangan agamanya dengan kesilapan yang pernah aku lakukan dan berharap sakit ini sebagai penghapus dosa
yang terlalu banyak pernah aku lakukan dan aku teringat pesan muhammad, "redhalah dengan setiap ALLAH berikan kerana ALLAH
sentiasa mencukupkan bagi orang yang tahu erti syukur."

~orang paling miskin di dunia walaupun kaya harta adalah orang menyimpan dendam dan menjadi pendendam serta membalas dendam~