lUv yOu i wAnT u nOe

Sunday, January 23, 2011

jadiDIRIkamu!!!!

setiap orang mesti ada perasaan tak puas hati terhadap diri sendiri...iya kan?dan termasuklah saya sendiri...saya pun ada perasaan demikian(ayat macam sastera)...saya rasa itu perkara normal untuk menginjak ke usia remaja(tolong sikit ya..awak dah masuk awal dewasa tau)jadi saya da post di wall facebook tentang persoalan itu..soalan saya camni ..
--->kalau ingin,mahu diri dihargai???jadi comey?jadi lawa?jadi kepoh?jadi apa?kalau sudah tercatat yang takkan dihargai??


penjanaan idea yang pertama : jadilah diri sendiri..kadang-kadang mata hati tak nampak apa yang mata kasar nampak...
saya memang mau jadi diri sendiri dan tengah jadi diri sendiri...dan akan terus jadi diri sendiri tanpa perlu bertukar identiti untuk dapatkan perhatian..betulkan? tetapi kita tetap perlukan perubahan untuk memastikan kita di terima dalam sesebuah kumpulan...
perlu ke kita hipokrit pada diri sendiri walhal itu untuk sementara waktu je????
jum kita fikir...

saya pernah alami konflik ini beberapa kali dalam hidup.. dulu masa saya alami konflik ni,mak saya ada dengan saya..berbicara dari hati ke hati supaya saya faham apa itu personaliti dalam diri...mengapa kita perlu berubah ikut persekitaran dan cara menyesuaikan diri... saya menjadi diri saya saat itu..menjadi seorang yang manja dan selalu merengek walaupun kawan baik saya kerap tegur peragai kanak-kanak saya namun saya sudah terbiasa dimanjakan di dalam sesuatu kelompok kumpulan yang rapat dengan saya...saya merasakan itu diri saya dan tiada pihak perlu membangkang perbuatan saya selagi saya belum menyusahkan mereka..

sebelum menginjak ke alam universiti, saya masih kekal dengan perwatakan yang sama.. suka merengek dan mengadu setiap hal walaupun hal demikian sangat remeh... mungkin sifat ini memang sifat originality saya kot..mak ayah saya jarang memanjakan saya dalam bentuk perbuatan namun dengan detik bicara kata, saya memahami yang mereka memanjakan saya dan abang..kami dibentuk dengan penuh nilai kasih sayang dan kehalusan...mungkin juga itu membentuk saya sehingga saya sekarang...rengekan...

selepas saya melangkah ke alam kampus...saya mula faham...rengekan, keanak-anakkan perlu dilupakan agar saya menjadi matang dan diterima dalam kumpulan dengan sifat berdikari saya...saya mula berubah...menjadi seorang yang menadaptasi persekitaran menjadi gaya hidup saya...kalau dulu saya bukan seorang yang berdikari, kini saya dapat melakukannya dengan berani...saya bertindak mengikut nilai hati dan saya sudah tinggalkan tingkah keanak-anakkan saya dahulu supaya saya dapat mengahrgai nilai hidup sekarang...

dan kini, saya mengalami konflik yang sama...mahu merubah identiti sendiri.. saya akan cakap dengan abang pula kali ini untuk selesaikan 'konflik diri saya'...

SEMOGA DIPERMUDAH URUSAN OLEH-NYA