lUv yOu i wAnT u nOe

Saturday, December 31, 2011

hatiMAKayah

~ada sendu di wajah itu, garis tua terpamer jelas, ada sedih di gundah itu~

menginjak ke alam dewasa sedikit meledakan perasaan, baru terkesan nilai kasih sayang keduanya.
masa seakan membalas dendam-dendam dosa semalam, aq terkaku mengusir sepi
wajah sirna menjengah mindaku, keduanya yang aq sayang. masa menolak ke tepi. aq kebuntuan
sudah berbulan aq disakiti, wajah itu mengunjung memberi senyuman. aq bangun menolak badai.
seakan aq melukis garis keresahan di wajah keduanya. masa mempamit kembali.
jiwa tenang berkocak. kekuatan yang bersarang aq tarik kembali, mengarik jiwa itu.
pelbagai salah aq dasarkan. menutup taubat pada ILAHI. wajah orang tuaku menyapa mata.
memberi aq banyak makna, sakit yang aq dalangi. puas mereka cari penawarnya.
belum berjumpa. sakit anak gadis mereka menusuk rasa. tangisan ibu kedengaran perlahan.
seakan terluka nasib si bongsu kesayangan dijahati orang, doa tak puas ibu kunjungkan.
lidah ayah tak berhenti zikir dialunkan, agar si bongsu lena tanpa igauan. desah malam menganggu lena.
tangan dicapai dibawa ke pelukan. si anak ketakutan, banyak duka dilorekkan buat gadis kesayangan.
bila mata gadis menjengah alam, sisa air mata tersekat keluar, sudah penat dia menangis.
tidak terhenti sakit yang kunjung. ayah ibu duduk di sisi, mengulam ayat satu-persatu.
abang,kakak, adik menyising khabar insan ceria dihambat rasa. didurjana manusia tak berguna.
tiap tangan menyapu air mata, seakan memberi semangat yang padam, bumi lencun sudah takrif.
si gadis belum sembuh dengan takdir. si tua tak berhenti bermunajat, agar dendam kesumat manusia hilang.
seakan nada mengurung dosa, hati hitam tak mampu dipulih.merencana hidup seorang manusia

"bila orang jahat, balas lah dengan kebaikan"

aq sendu saat melihat kolam mata mak bergenang kerana sakit yang aq hadapi.
aq terluka saat terlihat wajah gembira ayah sudah tak kunjung tiba.
aq bersalah atas duka yang aq punya, tapi kalau masa boleh diputar??

aq pulang memeriahkan walimatuurus abang, aq pulang dengan senyuman. bibir pucat lesi mencium pipi emak tiada kehangatan. saat aq daratkan senyuman, adik-adik mempamer kegembiraan. mereka tahu apa aq hidapi, mereka tahu berapa jenis ubat aq galasi, aq telan payah. mereka yang masih di sekolah tahu betapa kakak mereka terluka. mereka tahu aq bukan gadis sihat yang ceria dulu. bila masa seakan tiba, aq genggam tangan emak, aq daratkan kepala di bahu emak, aq senyum lama. aq takut satu masa aq sudah tak mampu lakukan semua itu lagi. bila masa mengundang tika, aq duduk di hadapan ayah, aq berbicara lama, membuat lawak biasa, aq bergurau -senda, aq takut masa suntuk aq tak mampu membalas semua pengorbanan mereka. aq duduk di tengah adik-adik, bersenyum ketawa, senyuman aq hadiahkan buat mereka, mereka tahu bibir pucat setiap masa ini akan tiada pada bila-bila masa, mereka tahu satu masa sudah tiada suara marah buat mereka. seakan aq menyendiri dalam keriuhan. tangisan berlagu panjang, tapi sekarang air mata sudah tidak mampu keluar lagi. sudah kering barangkali. sisa-sisa hujung semester aq ingin tamatkan, mungkin esok lusa ALLAH menjemput aq pulang.

saat aq cuba merenung ke langit, menatap mungkin esok mata aq tak mampu aq buka lagi. mungkin gelak ketawa aq sudah hilang dari bumi. aq bermunajat sendiri, harap kekuatan bersisa ini belum tamat tempohnya. satu kesakitan yang aq rasakan, seluruh saraf rasa lumpuh seketika. aq ketakutan. sakit lagi yang harus aq terima. seri wajah aq sudah hilang. banyak orang hadir mencoret luka, kesakitan dan kekecewaan. aq pernah bersalah, tapi aq tak pernah menghukum manusia. aq tahu berat beban yang aq galasi ini, lebih berat mak ayah rasakan. lebih parah luka yang mereka tanggung.

~seakan mendung hari ini tidak akan ditunda ributnya esok~
-sebelum mata menutup terus, aq memohon kemaafan. mungkin khilaf dosaku banyak menguris rasa, merencana duka. aq hanya ingin nikmati sisa-sisa jangkaan ini dengan tenang tanpa sebarang kesakitan-

saatJALANini

~saat mata sudah kering air mata~

dendam seakan memori hitam menjalar sekeping hati
beberapa sisi menetap sepi. kalau dendam menjalar hati.
mati di sini. redha kuat. mata hati. buta.
tunjuk salah menunding jari. kalau lupa iman di hati.
merosak hati. kelam padam. kalau benar itu kesakitan.
jalan di pilih merungkai jiwa

~kau tak faham apa aq derita, kau tak rasa apa aq sakitnya, kau tak tahu bening hati aq, kau tak tahu betapa aq dah malas nak menatap dunia, kau tak tahu kalau hukum mengizinkan kau aq cerca dengan kejam, kau tak tahu betapa kau rosakkan hati mak ayah aq, kau tak tahu yang TUHAN itu ada, kau tak tahu betapa banyak mata pasang sedang bersedia untuk berentap, kau tak tahu yang kau tak dirampas apa-apa, kau tak tahu betapa aq menanggung kesakitan, membilang hari menuju nazak lama, kau tak tahu betapa banyak aq luka sebab kebodohan kau~

Thursday, December 22, 2011

beruntunglahAPAkamuPUNYA


tiba-tiba rasa ada yang mengalir. tangisan itu tak mampu di lempias keluar
beruntunglah apa yang kamu punya. sejarah yang punya pada dirimu
salasilah keluarga yang beruntung. cuba pandang di akhir kisah orang lain
belum tentu sebahagia yang kamu rasakan. sesekali buka mata. tutup semua hati marah
cuba fikir letak duduknya kamu kini. seakan rasa tak dihargai.namun
kamu masih punya keluarga yang menyayangi diri. masih ada tempat gantung yang boleh dicapai

cuba pandang sekeliling. hanya mengharap kisah kasih insan lain. hargai apa yang kamu punyai
jangan pernah tamak dengan apa yang belum kamu miliki
tak semestinya yang kamu ingin miliki itu kebahagiaan pada diri kamu.
bebaslah rasa tamak yang mengusai. kamu tak punya kuasa itu semua
biarkanlah kebahagiaan yang bukan punca dari kamu meledakkan rasa
biarkan cara itu yang bahagia. simpan satu-satu rasa kesakitan yang kamu rasakan 
doakan kebahagiaan yang kamu rasakan dapat dicapai orang lain
semoga dia juga mampu rasa senyuman yang kamu rasa
biara mereka juga dapat ledakan ketawa yang sama. seirama mesra mungkin

kisah dia tak sama...mungkin tak seindah kamu
dia sendiri, cari jalan sendiri. tak tahu nak minta tolong siapa
kamu punya keluarga. tempat kamu bercerita
dia punya siapa? cuba kamu tengok. pandang kisah dia
dia tak punya seperti apa yang kamu punya
dia tidak pandai dewasa cara kamu
dia tak tahu cara menghargai, menyayagi seperti kamu
dia tak tahu cara sebuah kasih sayang, tentang pimpinan dunia dengan keluarga
dia bukan kamu. bukan dari kamu. bukan dalam kalangan kamu yang beruntung
saat dia resah, pejam mata, tak tahu nak buat apa. kamu duduk sebelahnya
bicara kamu akan ada lewati kesakitan yang dia rasa
dia tak tahu nak terima bagaimana pertolongan kamu tu
hati dia tak belejar semua itu seperti kamu


kamu punya ramai orang
banyak kisah ceria yang dia tak pernah rasa
kamu nak bawa dia ke dunia kamu tapi dia jauh ke hadapan
dia hendakkan dunia. dia bahagia dengan dunia yang dia pegang
tiada orang yang mampu tarik dia pulang ke pangkal jalan
kamu berusaha bawa dia pulang, hati dia tak terima apa yang kamu lakukan
maafkan dia. dia tidak biasa dihargai seperti kamu lakukan
dia tak tahu nak menghargai erti kasih yang kamu injakkan
dia hanya pernah menjalaninya seorang. menempuh kisah sedih sendiri
dia punya kisah tak semanis kamu ingin tahu. dia banyak berahsia
dia mula bercerita bila kamu rapat dengannya
kamu cuba mengelak, cuba menerima, kamu takut kamu terjerat
apa perkara yang dia tak pernah cuba sepanjang hayatnya?
banyak perkara tak terjangka akal kamu untuk mentafsirnya
cukuplah secebis cerita luarbiasa yang kamu dengan dari dia


kamu takut bukan? takut dengan banyak yang dia cuba, dia rasa
dunia keseronokkan dia. kamu risau bukan kalau kamu terlayar sama
kamu ingin bawa dia pulang, tapi kamu tak tahu jawapan yang wajarnya
bagaimana mahu heret dia pulang kalau kamu juga compang-camping
kamu cuba ubah diri. tunjuk dia jalan pulang. 
kalau hatinya sudah hitam dengan kisah-kisah hitam?
mampu kamu heret dia pulang? minta dia tinggalkan tabiat yang dia pernah lakukan?
kamu mampu? kamu sudah tegur. guna lidah untuk menyatakan kesesatan dia
kamu takut. dia bukan tanggungjawab kamu. kamu beringat dia sebagai seorang muslim
seorang kawan. tapi kisah dia pelopori tanpa kamu sangat panjang.
tanpa kamu. dia yang belajar pilih jalan hitam. bagaimana kamu mahu pilih?

kamu cuba. tilik rasa. khabarkan pada dia tentang nikmat Tuhan
dia tahu hujah yang kamu sampaikan. dia tahu cara beragama
dia tahu cara melaksanakannya. dia tahu halal haram. dia tahu semuanya
tapi dia tak melaksanakan semuanya, dia langgar semua yang dia tahu
dia buat semua yang tak boleh. kamu jadi takut dengan jiwa itu
kisah itu. kisah dia persembahkan. dalamnya dia coretkan hitam


dia tahu dosa pahala. dia tahu apa derhaka. dia tahu bersyukur
dia tahu masa lemah cari Pencipta. ada terkadang istifar dibibir dia
dia tahu semua tentang ISLAM. semuanya yang dia tahu
hukum hakam kamu persoalkan. dia mampu jawab semuanya
dia tahu. kamu nak tanya bila dia nak bersyukur? takut dia terguris


~tak perlu mencuba menjadi yang bukan tanggungjawab sebagai tanggungjawab yang harus kamu laksanakan~

Wednesday, December 21, 2011

cintaTERDIAMpersahabatan

dua insan sayangkan orang yang sama
antara tiga, pasti ada yang terkorban rasa
menilik rasa atas satu perhubungan yang tak terancang
korban rasa. korban persahabatan. korban percintaan

~situasi satu~
pernah jatuh hati? jatuh hati pada kekasih orang?
nak jelaskan secara diam.mampu ke nak jaga hati semua orang?
tilik rasa setiap insan yang dia rasa okeyh bila tau kau suka orang yang dia sayang?
tak mungkin semudah yang kau rasakan kalau kau duduk kat tempat orang tu
senang nak dia korban rasa yang dia pendam untuk kau?
kau boleh senang cakap "dy sudi berkorban untuk kau dan orang yang dy sayang"
senangnya kau bicara
kata kau kawan. korbanlah perasaan kau untuk orang lain bahagia
kau tiba-tiba datang menyentak cakap c dy kau punya
kau boleyh jaga dia bagus dari kawan kau buat
buta mata hati kau..tiba-tiba kau nak cakap kau hebat
berlandas sangat ayat perit kau
c dy mengaku dulu sayangkan kau lebih dari kawan
kau suka
senyum bahagia
kau lupa kau sedang pijak kebahagiaan orang
kau buat c dy jatuh hati sebab kau berkepit 24 jam
lepas tu kau senang heboh kat dunia c dy kau punya
cerk~ jahatnya kau pada kawan
sekarang kau pilih percintaan dan korban persahabatan
jadi kau menang dengan sakitkan hati persahabatan
banyak yang kau guris.tahniah kau

~situasi dua~
kau rasa kelu? rasa hati tak betul bila kau pandang kawan kau dan kekasih dy
kau cemburu? tiba-tiba kau tilik diri..
apa yang tak kena pada kau sampai c dy pilih kawan kau tu
apa yang kurang? kau pandang dengan perasaan?
kau tilik doa diam? memang kau terluka sakit
hati kau kelam..pandang kebahagiaan c dy yang kau sayang dengan kawan.
kau senyum girang, pandang rasa depan
tak berdiam diri kau utus doa.
moga mereka bahagia.
kau pandang positif hubungan yang mereka bina
tak payah tilik di mana ruginya kau
kau korban percintaan.kau sayang persahabatan
kau hebat dari sisi banyak orang
kau jaga perasaan sebuah persahabatan

~situasi 3~
rasa berat hati. kau pandang depan
tusuk jalan yang kau tak ingin pilih
kau tutup mata. takkan kau nak kena buat pilihan
hati kau. perasaan kau. kau tak nak melukakan
kau diam. simpan perasaan. semua tu hanya dugaan
sahabat. teman. persahabatan
kasih sayang. rindu. percintaan
kau kelu. diam dan tenung kisah diam
kau mahu c dy. kau mahu rasa cinta
hati kau berbolak. mahu pilih siapa?
sahabat atau c dy? hati kau pandang
kosong. harapan. kau nak korban yang mana satu?
kau pilih korban rasa.
rasa sayang pada insan itu. diam mati
kau tak rugi sebenarnya
kau ada dua teman yang lain gender
dan biar dia bahagia
tahniah kau yang sabar dengan kisah baru

***

bercinta : niatkan dalam hati untuk membina hubungan yang halal dengan pasangan
kalau nak main-main, esok lusa nak tukar pasangan lain..tak payah lah..
berdosa mainkan perasaan orang, niatlah jangan jatuh cinta kalau belum terfikir untuk sebuah perkahwinan

***

musimMEMAAFKAN

sedari.masa telan masa.wajah berubah rona
perlahan menginjak waktu. terkedu dengan kesahihan
asyik fikirkan orang. jiwa mati. jaga diri sendiri
hidup masing-masing. ayat tamat. langit mendap
seakan masa berputar. pengalaman. jejak depan mata
kutip satu-persatu kesalahan. terkena diri sendiri
memang hukum alam. salah kena hukuman
biar yang berdusta terima kesakitan. biar hati tenang
hilang satu-satu kisah. mematangkan diri. salah
baca rasa hati diri. belajar kesalahan tercatat
pijak kebahagiaan orang lain. satu-satu hati perit
mana rasa salah itu. hati keras. jiwa beku
jalani hidup ni dengan perlahan. pandang depan
hati terkedu. fikir layaknya jiwa. sepi
kisah semalam. depan mata. terhidang kesalahan
rasa kaku. satu-persatu terbalas. depan mata
duduk lesu. rasa bersalah. hati manusia. akan terluka
tapi masih lupa. mengejar yang tak peroleh
lupa yang ada dikendongan. belajar menghargai
maafkan kesalahan. renung salah sendiri
belajar tinggal kenangan dan hadapi hidup baru
biar salah terus mengikuti. salah itu perbaiki diri
senyum.pandang ke depan. minta hati tulus
bersih hati. panjat doa. hilangkan dendan yang  bersarang

~aq maafkan kau~
aq maafkan salah yang kau buat. aq doa sakit aq cepat sembuh
aq doa dendam yang tersimpan terlupus hilang
aq nak jalani hidup tanpa kenal kau
semoga kau juga dapat pengajaran
kalau masa boleh diubah pun
aq tak berniat untuk ubah. kalau kau tak bagi kesakitan
aq tak pernah dapat pengajaran
aq tak pernah puas menjelajah kesalahan
sekarang aq tertunduk lesu. pandang kisah padam
semoga kau cepat hilang dalam hidup aq
~aq maafkan kau~

Tuesday, December 20, 2011

senyumDIRI

saat mata minta dilelapkan.hati masih pedih
menanggung sakit yang bukan kepalang
mahu dipadam setiap sakit yang merantai hati
namun.tak mampu untuk melaksanakannya
satu dua.nasihat dikutip dari teman
kaku jemari menaip bicara jiwa
aq kaku disini. biar sakit itu dileteri
aq mahu berdiri kaku
menelan madah yang tercipta
hilanglah~
esok bukan hari untuk sesakkan jiwa

Sunday, December 18, 2011

selamatAINA~21tahun~

mesej berpusu masuk dalam telefon.terima kasih teman atas ingatan
pukul 12.15 terjaga dari tidur. iya dy.terima kasih tunggu untuk memenuhi permintaan
dy.terima kasih.dy manis dengan caranya. mesej pendek dengan nama penuh aq
dy.terharu.tak payah hadir depan.menyapa macam orang lain.cukup seperti dy
manis.sabar.banyak pantang.nasihat tak berhenti.aq jadi yang baru kini
meminjam sikit nasihat yang tak pernah berhenti.seminggu.tenang
semoga dipermudahkan kisah aq dan dy

~sangat terharu~

jam 2 petang.seakan ada sesuatu yang cuba disampaikan.hujung minggu.tangah dan tachiq selalu pulang ke rumah. tapi minggu ini. mereka ada. kerja banyak yang belum dilangsaikan. terlalu berat tugasan semester tiga ini. penat yang menyerlah di setiap muka.tangah masih asyik menatap data. diqmyra masih memandang skrin tanpa henti. talong mengemaskini slide present tanpa berbicara. khusyuk. aq melekapkan earphone di telinga prlahan. diam tanpa berbicara. tugasan mereka harus dilangsaikan segera. PUTRAJAYA!! pukul 4.30 menjengah persekitaran itu. tanpa aq ketahui rahsia HADEQ. menikmati hari seperti biasa.

Alamanda.MPH Bookstore. jalan-jalan tanpa henti. Noodle Station jadi pilihan. ambil tempat segera. tangah ada bicara. aq pilihkan tempat. sengaja mahu ikut selera aq kali ini. selalunya McD dan KFC pengerat kisah kami. Kali ini. jauh kami jalan. Selalunya menjengah Sri Serdang. Pilih-pilih makan.Tachiq hilang dari depan kami. Lama menghilang. makanan sampai. semua sibuk menyusun makanan yang sudah ada. Bacaan 'bismillah', aq terleka. asyik dengan mesej. satu kotak silver ada depan mata. nyayian dari hadeq buat aq terkedu. bergenang. wajah mereka aq tatap seorang demi seorang. aq terkedu. aq harap ALLAH mulakan kisah hidup aq di usia 21 dengan tenang setelah aq penat mengalirkan air mata. Syukur. aq terkedu. Semata-mata ke Putrajaya kerana sambutan itu. aq rasa dihargai. mereka masih ada disisi saat aq mencoret luka yang dalam. mereka masih ada dengan senyuman saat aq kealpaan. mereka masih disini dengan kata semangat yang tak pernah putus. aq bersyukur. Alhamdulillah. tanda kasih ini ALLAH masih berikan kesempatan untuk aq rasai.
hari lahir ini yang pertama aq jauh dari keluarga. mesej tak henti aq utuskan buat ayah mak serta abang. kali pertama aq menyambut di luar bersama teman-teman yang masih mengungkap kata semangat. saat yang sukar mereka tetap hulurkan tangan. bagi aq pinjam bahu dan telinga. persahabatan ini sukar dijelaskan. terima kasih hadeq atas satu kasih sayang. sabar dengan tingkah aq. mereka masih menyokong setiap gerak laku yang aq lakukan. mereka terus ada walaupun ada yang terasa hati dengan liat pekerti aq. masih ada dengan senyuman. mengambil berat. saat kad aq terima. aq baca perlahan. aq terharu dengan setiap ucapan yang mereka titipkan.satu-satu..dan satu kemanisan persahabatan yang dapat aq rasakan. keikhlasan mereka mengasihi aq.

~terima kasih YA ALLAH~

Saturday, December 17, 2011

rasaHATI

*permohonan maaf aq sampaikan*

waktu hening,bening dan terdiam.aq rasa bersalah dengan masa dua bulan lalu.
menyakiti hati kalian kerana seorang insan yang kamu semua dah bayangkan
masa kian datang, menerjah sedikit-sedikit rasa hati yang telah ditetapkan
masa lalu yang aq telah disakitkan.kamu disini sebagai seorang teman yang tak pernah hilang
aq menerjah rasa sakit yang dalam, kamu memberikan kekuatan yang sudah hilang
aq terkaku, sakit dalam yang telah aq terima dibalas dengan sesuatu yang lebih bermakna
aq sujud syukur, bermakna kasih yang telah ALLAH berikan setelah benak sakit dalam
ada seorang yang menghargai. kamu selesa dengan kehadirannya yang biasa
saat aq mula melangkah kaki, meninggal kisah silam yang parah
kamu tersenyum dengan perubahan baru aq. bukan lagi aq gadis yang berkepit gajet
hari-hari aq lebih kepada berteman. dy yang selesa jarang muncul dalam hari
hadir dengan nasihat bermakna, bagi sedikit kekuatan yang telah lama hilang
kata cintakan ALLAH dan ibubapa, betapa aq rasa kerdilnya diriku mengejar dunia
saat itu telah hilang, senyuman terukir lama dibibirku walaupun satu kata biasa
'jaga diri, ya aina'
kasih sayang itu bermakna dengan rasa kasih kerana dy tak melalaikan
ingat yang banyak hilang aq jadi syukur, masih ada yang pimpin aq sebagai teman
teman empat orang masih disisi dengan sakit yang telah aq berikan dalam tempoh dua bulan panjang
masa tersenyum riang, mengambil berat yang aq terkesima
aq sudah puas jelajah dunia dengan manusia sia-sia
aq mulakan yang baru dengan kehadiran orang yang mengingati aq tentang rasa kehidupan
teman yang menjejak kaki di UPM selama setahun lebih
kita akrab.aq mula tersedar dengan lekaku dengan menyakitkan hati kamu semua
saat aq alpa, kamu masih sudi menarik aq keluar dari jalan itu
saat aq lupa, kamu masih ingat aq yang menyakitkan
banyak mata memandang dan aq asyik ingat dunia
sekarang..
dunia keceriaan mula aq rasakan
sakit dulu ALLAH gantikan dengan rasa yang lebih bahagia
aq tak ingin alpa lagi dengan kemewahan dunia yang aq dapat
aq ingin punya rasa kasih yang membahagiakan.
~buang jauh-jauh insan yang membuatkan aq terlupa kamu semua~
ini pengajaran yang telah aq dapat dan aq bersyukur aq masih dibawah lindungan kasih sayang Ilahi

~hari ini yang buat aq selesa...doakan panas hingga ke petang dan bukan hujan ditengah hari~


aqJAWABertiCINTA


apa itu cinta?

iya..kenapa tiba-tiba aq berbicara tentang cinta secara terbuka? di sini..blog tempat aq berkongsi suka duka? makna cinta pada diri aq, pada pandangan mata juga hati..apa makna sebuah cinta sebenarnya? rasa bahagia atau satu kasih sayang yang tak dapat dicapai akal?

apa itu cinta sebenarnya?
~art of love~
banyak aq dalami tentang isu ini, kalau ikutkan hati.. aq belum fikir sedalam ini maksud cinta itu secaranya..abstark ataupun sesuatu yang dapat dijelaskan dengan perkataan. kata seorang teman, "apa cinta pada pandangan kau? aq bagi tempoh kau fikir sebelum aq dapat jawapannya"
sejak soalan itu disoal teman rapatku, aq mula berfikir dengan mendalam maksud sebuah cinta bagi diriku..mungkin juga cinta digambarkan sebagai sebuah rasa ataupun sebagai perasaan yang sukar digambarkan..

apa itu CINTA?

cinta..cinta..cinta..
masa aq diam..
aq punya cinta, iya aq punya cinta..aq lahir atas perasaan cinta, cinta kedua ibu bapaku dan cinta ALLAH.. aq membesar dengan cinta yang banyak di persekitaran aq..aq dicintai keluarga, dicintai abang tunggalku..
aq masuk ke sekolah, belajar menerima persahabatan, iya juga dengan perasaan cinta..
cinta itu universal sebenarnya bagi aq, aq tak menggambarkan cinta itu sebuah perasaan kosong yang tak punya makna..
bagi aq cinta itu kasih sayang yang sangat bermakna buat seorang insan,,

tetapi aq tahu, temanku mahu aq jelaskn cinta berlainan gender pada pandangan aq..
maksudnya cinta aq buat insan yang bergelar lelaki yang aq anggap istimewa dalam hidupku dan jejaka itu bukan lagi di atas landasan sebagai seorang teman..dia yang istimewa
kata temanku, dy sudah kenal diriku namun dy perlukan penjelasan cinta itu dari perspektif diri aq sendiri..
kenapa? aq pandang sekeliling dan mula rasa ada sesuatu yang pelik pada diriku..
pelbagai jenis lelaki yang muncul dalam hidup aq, hadir dengan pelbagai agenda yang aq terkaku sendiri
ada yang hadir kerana kasih sayang di hati sahaja
ada yang hadir dengan cinta nafsu sahaja
ada yang hadir dengan cinta kepentingan diri sendiri
ada juga yang menawarkan cinta untuk menyakitkan diri
cinta untuk melalaikan
dan bila aq tersedar tentang cinta itu semua baru aq tahu, itu cinta dunia sahaja
materialistik dan hipokrit
aq pernah jatuh cinta, terasa dikhianati dalam sebuah perhubungan, aq pernah disakiti kerana cinta
cinta yang aq lalui dengan air mata dan kesakitan yang dalam
aq pernah putus dalam perhubungan percintaan, ditinggalkan dengan persoalan yang tak terungkai
cinta yang aq pernah lalui dengan penderitaan yang tergunung disebalik mataku
.kesakitan.

bagi aq..dan ini harapan aq..
cinta itu perasaan kasih sayang yang dalam buat seorang lagi insan yang mempunyai perasaan yang sama
bagi aq, cinta aq pada seorang jejaka yang boleh bimbing aq ke arah jalan ILAHI..
itu cinta yang aq harapkan dari dy..
yang aq tahu cinta itu juga perlukan pengorbanan, kesetiaan dan kejujuran.
cinta yang saling mengingatkan tentang ALLAH, itu cinta yang aq harapkan dari dulu..
aq perlukan seseorang jejaka yang menyayangi keluarganya lbih dari diri aq
yang melebihkan keluarganya daripada aq supaya aq tak berdosa kepada orang tuanya,
tanggungjawabnya masih kepada ibu bapanya walaupun satu hari nanti dy sudah punya aq untuk dijaga
bagi aq, lelaki yang baik adalah lelaki yang sayangkan ibunya dengan sepenuh hati
yang tak membuat orang tuanya rasa resah dalam kehidupannya
tapi,
semakin aq menaip, semakin aq keliru dengan jawapan yang aq cuba sampaikan..
apa maksud aq sebenarnya?


sangat susah nak menjelaskan perasaan cinta itu sendiri
apa cinta itu sebenarnya?
aq teringat kata seorang teman, "cinta adalah bila lepaskan orang yang kita sayang bahagia dengan orang lain"
cinta juga pengorbanan yang menyakitkan.
ada lagi teman lain bicara "cinta itu adalah menghargai dalam diam"
cinta juga satu kasih sayang yang dalam
"cinta itu selesa dengan semua keadaan orang yang sedang mengalaminya"
cinta itu sukar digambarkan


kenapa aq kena jawab soalan susah ni ya?
sempena hari lahir aq yang ke-21, ini soalan yang teman aq berikan
memang menguji pemahaman aq tentang cinta itu
aq tak dapat jawab sebab ni rasa hati yang susah

~kuriakan yang terbaik buatku, YA ALLAH~
~semoga cintaku dapat menjadi anak lelaki yang baik buat orang tuaku, menjadi adik yang menyenangkan abang dan kakakku, menjadi abang untuk menjadi contoh teladan untuk adik-adikku~
~menerima kekurangan yang aq punyai dengan hati terbuka dan membimbing aq selayaknya dengan doa panjang yang selalu dipohon kepada ALLAH~
mood : layan BISIKAN NURANI- In-team (semoga ketaqwaanmu terus merantai jiwaku dan kesederhanaanmu terus mengecap kekayaan dunia)

..kata orang, jejaka yang mencintai seorang gadis takkan membiarkan gadis kesayangannya menangis atas kesalahan dirinya yang disengajakan..

Thursday, December 15, 2011

bebalVSbebel

argh!!!
kepala sakit gila
rasa nak hentak-hentak pun ada
ni sebab urat kepala dah berselirat
pening
sakit kepala rasanya
bengang dengan orang
cyes
kalau tak ingat anak orang
dua tiga das aq bagi
ni egt plak dy ank org
senyum kat bibir da kaku
malas dah
bengang
sakit hati gila..
tet!!!
erm...

maharCINTA


Andainya dapat engkau mendengarkan

Suara di hatiku melagukan rindu
Kiranya engkau mampu mentafsirkan
Setiap bait kata-kata yang terucap

Pasti dirimu kan memahami
Harapan kasih yang terbina
Sekian lama di sudut hatiku
Hanyalah untukmu

Bukanlah aku sengaja
Melindungi rasa di jiwa
Namun bimbang diri kan terleka
Hanyut dibuai angan dan mimpi indah
Hingga terabai segala cita
Sedang khayalan tak menjanjikan
Segunung kebahagiaan
Sebagai mahar hantaran

Apakah mungkin engkau mengerti
Setiap cinta yang dilafazkan
Bukanlah sekadar mainan
Tetapi sebuah janji

Andainya dapat engkau mendengarkan
Suara dihatiku melagukan rindu
Kiranya engkau bias mentafsirkan
Setiap bait kata-kata yang terungkap

Pasti dirimu dapat melihat
Rahsia kasih yang terpendam
Sekian lama di sudut hatiku
Hanyalah untukmu
Selamanya..

mungkinMASAtenang

konsep hati
mati
sendiri
bisu
diam
tragedi
musim gerak hati
berat
susah
payah
mati
kelam
diam
apa rasa hati?
keliru
jiwa diam
masa padat
jadinya
hargai apa yang ada
lupa yg sudah sejarah
tak semua kenangan indah
pasti mengorak sedikit rasa hati
berdiam diri
mati jiwa
disini
rungkai persoalan perlahan
menuntut jawapan
penat sendiri
kecewa dengan jalan pilihan sndiri
bukan masanya
untunk pulang
untuk patah balik
bisik pada diri
tempuh kuat
pertahan apa yang ada
lupa semua sakit hati
ukir senyum perlahan
kalau memang
jawapannya ternyata
biar jalan tersorong hilang
mati dengan kegugupan
jangan tanya
masa dulu
sudah dilempar pergi
masa seakan berbisik
nada suara mengejek
senyuman dibibir
bukan sama di hati
diam lama
tatap lagi
ada titis-titis kecewa
harapan hilang
ganti yang baru
bangun sendiri
mungkin ini
terbaek
belum dilihat sejauh dalam itu
ni bukan pasrah
ini redha
biar berlalu cepat-cepat
mengusir gelap itu ketika
pergi jauh dengan kecewa
bawa senyuman yang indah

keliru.APArasaHATI

bila kau duduk diam
kau bisu
kau renung siling lama-lama
kau namapka banyak muka
kau mula confused sendiri kat situ
apa kat otak kau sebenarnya
tak payah nak main
confusd bagai la
memang la kalau tengah hepi
banyak ja dugaan yang datang
satu-persatu tersusun tak diam
mula nak fikir
bengangnya
kenapa macam ni
oh..tensen
konflik dalma diri kau
perlu hebah satu dunia
kau ingat orang lain
nak menyorong hidup kau ja
banyak keja kot
cuba la bawak-bawak tenang
banyak sangat serabut dalam otak kau
duduk diam-diam
pejam mata
tutup muka

Tuesday, December 13, 2011

bisikanNURANI



Betapa aku hargai

Anugerah syurga di dunia
Doa kudus aku panjatkan
Semoga dirahmati

Telahpun ku syukuri
Di dalam hidup ini
Cinta suci kurniaan Ilahi

~Ketaqwaan dirimu...Itu yang merantai jiwaku~

Bisikan nuraniku
Engkaulah pilihanku
Akanku pertahankan
Amanah suci ini

sederapKASIH



Menitis airmataku keharuan
Kepada sebuah pertemuan
Kehadiranmu mendamaikan
Hati yang dahulu keresahan
Cinta yang semakin kesamaran
Kau gilap cahaya kebahagiaan
Tulus keikhlasan menjadi ikatan
Dengan restu kasih-Mu, oh Tuhan
Titisan air mata menyubur cinta
Dan rindu pun berbunga
Mekar tidak pernah layu
Damainya hati
Yang dulu resah keliru
Cintaku takkan pudar diuji dugaan
Mengharum dalam harapan
Moga kan kesampaian kepada Tuhan
Lantaran diri hamba kerdil dan hina

Sunday, December 11, 2011

kebahagiaanYANGtersimpan

ALLAH mudahkan sesuatu perkara sukar dengan sedikit kebahagiaan yang tak disangka
moga sisa urusan yang telah diamanahkan dapat dilaksanakan
syukur aq panjatkan dengan permulaan baru yang tenang
mudahkan apa yang telah KAU berikan, YA ALLAH

~111211~

Saturday, December 10, 2011

lepaskanPERGI (^_^)


~sebuahPERTEMUAN~

love actually not a battle, then even you fight no one declare you as the winner
when da person you love most choose another one, let it be and pray for their happiness
their hapiness will make you keep smile and..
realise that they not decide for you on da time
there will still another one waiting for you

~love not a battle~
sebenarnya semua orang anggap perhubungan yang melibatkan percintaan maksudnya dua hati adalah peperangan, pertarungan dan pergaduhan..Lagi-lagi kalau melibatkan cinta yang melibatkan tiga hati. Mesti nak merebutkan? nak tunjuk sapa yang terer, yang hebat dan sapa yang berkuasa. Kalau nak dibandingkan, cinta tu satu perasaan yang halus, yang lembut dan manis sebenarnya. Bila kita asyik fikirkan yang cinta tu satu pertarungan, banyak perasaan yang tidak enak akan timbul seperti cemburu tanpa batasan, mengongkong dan tidak mempercayai. Perasaan yang membakar sebuah perhubungan adalah perkara yang hanya membazir masa sebenarnya, kalau sayang lepaskan untuk dy pergi kepada orang yang dy sayang. Bila difikirkan, perlu ke kita desak perasaan orang supaya suka kita? bukan hak kita kan? Hatinya masih milik ALLAH, kalau ALLAH izinkan satu hari nanti pasti ALLAH permudahkan semuanya. Jangan berhenti berdoa, berharap tanpa usaha pun tak bawa faedah sebenarnya. Jangan berhenti berdoa dan jangan pernah anggap untuk membenci, kita juga kena ingat dia juga bukan hak kita untuk dipaksa. Dia masih punya orang tua dan keluarga, kalau kita sayangkan dy...Bebaskan dy untuk pilih, kalau betapa kita sayangkan dy..maybe lebih dari diri sendiri tetapi ALLAH dah catatkan dy bukan untuk kita, buatlah apa-apa pun..Dia bukan untuk kita, there no battle... a simple way, just stay or leave.. both will hurt but it was an experiance.

~leave and pray~
kata orang, senangnya cakap..Dah la kena tinggal pastu nak doa-doa bagai, tak salah kan kita doakan kebahagiaan orang walaupun kita terluka? Doa yang baik-baik untuk kebahagiaan dy, supaya dy rasa selesa untuk tempuh hidup dy walaupun bukan dengan kita lagi... Doa dari jauh, kalau rasa tak boleyh tengok dy, fb or blog even twitter... move on..delete dy dri friendlist dan jgn pergi tempat yang berkemungkinan akan tersempak dengan dy. Bila sangat perlukan masa untuk sendirian, pergilah tenangkan minda..mungkin pantai, kedai buku, movie ataupun tidur seharian penuh, namun bicara seorang teman,  " jika kecewa, sedih mahupun gembira jangan pernah lupa, ada yang sedia mendengar keluh-kesah kita. Ya RABB pasti ada untuk semua itu. Solat dapat menenangkan hati yang tengah berkeceramukan saat dilanda masalah, saat rasa berseorangan. Laungan bacaan Al-Quran dapat melegakan sebahagian perasaan yang tengah terluka, jangan pernah terlupa..Terapi yang baik adalah kembali kepada Pencipta."

~keep smile~
senyuman perlu hadir di bibir saat terluka, mungkin menyorok sedikit perasaan kecewa bila orang yang kita jatuh sayang sudah beralih arah. Mungkin rasa dendam sebab dy dapat bahagia dengan pilihan dy tetapi kita masih di sini dan terluka dan masih inginkan dy. Redhakan dy dengan kebahagiaan yang dy tengah lalui dan harus memaaafkan semua kesalahan dy. Mungkin dy bukan yang terbaek dan bukan pasangan yang diciptakan untuk kita mengharap. Perasaan sayang selalunya hadir dengan perasaan mengalah, apa salahnya mengalah untuk orang yang kita pernah sayang dan harapkan untuk menemani hari kita dulu. Kalau kita cuba genggam dy dalam tangan kita, tetapi dy tak bahagia. Kita hanya akan rugi, kita bukan sahaja meragut kebahagiaan dy tetapi meragut kebahagiaan kedua ibu bapa yang membesarkan dy. Kita tak punya hak meragut senyuman anak kesayangan sebuah keluarga kerana ketamakkan hati kita untuk memiliki dy. Senyum dan beralah lah untuk seorang insan, kita tak akan rugi apa-apa sebenarnya.

~there still another one waiting for you~
Satu-satu kesedihan dan kelukaan, ALLAH akan gantikan dengan kebahagiaan yang kita sebenarnya tak pernah terfikirkan. Menyayangi orang yang tak mempunyai perasaan  yang sama adalah satu dugaan yang perlu ditempuh dengan tabah, lupakan dy dan mulakan hidup baru. Kemaafan yang kita hulurkan mungkin dapat menenangkan dy hadapi hidup barunya sekarang. Kita hanya diuji setakat kekuatan yang kita miliki, ALLAH takkan uji selebih kemampuan kita. Kata seorang teman,  "dugaan dan kesakitan yang ALLAH bagi untuk menghapuskan dosa yang telah kita lakukan". Kadang-kadang sesebuah perkenalan membawa kita semakin lalai dan terlupa adanya Pencipta yang memerhati, ALLAH tarik perlahan kebahagiaan yang Dia bagi dan gantikan dengan kesedihan supaya kita tak pernah lalai dengan kewujudanNya. Setiap insan yang lahir di muka bumi ini, ada pasanganya. Redhalah dan percaya yang "ALLAH temukan kita dengan orang yang salah supaya kita akan menghargai orang yang telah ditetapkan untuk kita dan kita takkan mengulangi kesalahan yang sama kepada pasangan sebenar kita".

~when you have been hurting, it never mean you lost but you have not find da right one~
~the right one never hurt da person he/she love most~
~let's leave da battle~
~no one get hurt~

Wednesday, December 7, 2011

loveEWW~~~


~saat hati mencari sesuatu untuk dihargai~

tiba-tiba terasa nak buat entry pasal 'love eww' pulak.
tp entry ni tak la pasal eww saja-saja.
pasal habit? tabiat?
asyik layan hindustan petang-petang dalam lappy dan jd bnyk eww skg..
~tak kena mengena dengan topik~

10 perkara tentang lelaki yang anda perlu tahu dalam CINTA

  • lelaki yang sayangkan seorang perempuan tak akan bagi semua kesakitan yang perempuan itu alami seorang (dy akan cuba hadir kat sisi perempuan itu walaupun sebagai pendengar)
  • lelaki memang tak suka kalau perempuan yang emo super tacing untuk setiap hari (kadang-kadang mungkin valid)
  • teguran lelaki selalu hadir dengan amaran (eg - kalau awak keluar lagi dengan orang lain, i'm leaving- kalau tak percaya keep buat masalah surely kena tinggal la)
  • lelaki lebihkan perempuan yang dia sayang daripada kawan (kalau tak percaya cuba lah make some scene suh dy decide pilih)
  • lelaki sangat tak gemar perempuan desak dia buat sesuatu yang dia tak suka (cuba la minta dy menyanyi depan-depan kalau dy bukan jenis tu, confirm mukanya dah masam mencuka)
  • lelaki yang sayangkan seorang perempuan akan buat perempuan itu rasa diperlukan setiap waktu (dy still akan ada kat side girl tu even girl tu tengah suffer for something yang teruk)
  • lelaki tak suka kalau jumpa bawa berteman ( kalau nak tengok reaksi dy bila a girl bawa teman, lepas jumpa text and tanya and surely jawapan dy tak semeriah yang disangka)
  • lelaki akan cuba melindungi gadis yang dia sayang (dy akan buat anything kalau dat girl rasa takut for something, eg guruh mungkin)
  • lelaki susah nak mengaku cinta(dis FACT, kalau senang dy mengaku jatuh cinta his totally player)
  • lelaki takkan mengaku dia sangat cemburu pada seseorang yang rapat dengan girl yang dia sayang (bagi lelaki, most important thing adalah girl tu lebihkan dy in everything tetapi kalau girl tu ada kawan lelaki yang lebih rapat. Dia akan rasa cemburu dan tak diperlukan)


then? proceed to girl pulak okeyh?


10 perkara tentang perempuan yang anda perlu tahu dalam CINTA

  • perempuan yang sudah jatuh cinta akan jadi superb emo tacing(everything yang lelaki tu buat akan salah kat pandangan mata dy, very single thing - teruk lah)
  • bila perempuan mengaku dy tengah dilamun cinta, semua perkara negatif tentang lelaki tu dy tak percaya (perkara tu akan disedari when an argue happen or dy nampak sendiri depan mata)
  • perempuan akan banyak mengalah dalam perhubungan dalam kebanyakan hal (eg- kalau nak pilih movie untuk ditonton, a girl akan mengalah untuk tengok movie yang lelaki tu nak tonton)
  • perempuan lebih selesa untuk tanggung kekecewaan tentang peragai lelaki itu dari berterus-terang ( once her has been hurting, she keep been hurting until she surrender for that boy)
  • perempuan akan menghargai lelaki yang dia sayang buatkan something yang dia suka atau minat (eg- a girl mesti ada sumetin yang dy nak a boy make for her contoh macam  bawa dy pergi satu tempat yang dy sangat nak pergi dan kalau dy dapat pergi, dy akan cerita pasal perkara tu berulang-ulang sampai dah tak larat nak dengar)
  • perempuan akan mengaku cemburu terhadap kawan perempuan yang rapat dengan lelaki yang dy sayang, dy akan buat da very best di mata lelaki tu supaya lelaki tu tak lebihkan his bestfriend at all (perempuan boleh menangis kalau dat boy jawab fon dan cakap dengan another girl dengan nada mesra)
  • perempuan akan menjadi sangat lemah kalau orang yang dy sangat sayang tak pedulikan dy untuk satu hari penuh ( kalau dy call tak dapat, mesej tak reply , mesti dy akan buat sumetin yang buat dy tenang mcm tidur mungkin, layan movie sampai tertido)
  • perempuan suka lelaki yang dy sayang lebihkan dy kadang-kadang untuk satu hari ( kalau a girl sakit, surely peragai dy agak sikit menyakitkan hati dan dy cuba minta perhatian lebih dari lelaki tersebut walaupun dy tahu lelaki tersebut sangat sibuk)
  • perempuan lebih suka buat perkara yang lelaki pesan jangan buat, sebenarnya dy nak lelaki tu bagi perhatian tentang sesuatu perkara ( eg- kalau time demam keluar, try order minuman berais. tengok reaksi lelaki tu. Kalau dy halang, kira bingo la..he love u more)
  • perempuan akan buat perkara yang remeh-remeh untuk lelaki yang dy sayang, agak childish la kan? (tak semua lelaki suka origami ok, tapi a girl still nak buat untuk a boy. Benda remeh lain macam nak sama macam-macam barang macam jam la, handfon..aigo~ kalau nak yang gantung kat hp bear besar gedabak tu agak memalukan jugak kot)


rasanya apa yang aq tulis kat atas tu, mungkin jugak betul dan juga salah. Surely, ikut tahap kematangan pasangan anda yup..
lagipun tak semua manusia punya citarasa dan habit yang hampir sama kat dunia ni..
and one more thing, everything yang aq taip ni tak ada kena mengena dengan aq~binggo!!
semua  ni perkara yang orang2 terdekat aq pernah rasai dan ada juga dua tiga member asyik cerita pasal their story

Tuesday, December 6, 2011

bicaraTEMANtentangJODOH


Perkahwinan dalam islam telah disyariatkan oleh Al-Quran, Sunnah dan Ijma' Ulama'. Firman Allah, 'Dan kahwinilah orang-orang bujang lelaki & perempuan) dari kalangan kamu dan orang-orang yang soleh dari kalangan hamba-hamba kamu lelaki dan perempuan'. 
(Surah An-Nur : 32)

jodoh?
perbicaraan mula bertanya..
pertanyaan senyap dalam hati
tentang semu yang terukir nanti
bicara teman
sekufu untuk persefahaman
bicara teman lain pula
biar yang boleh dipadan dengan diri
supaya tak terlalu besar perbzaan bila diganding
mengangguk faham
sekufu untuk masa depan

bila di pandang diri sendiri
tiada yang sekufu dengan diri
sama ada aq yang belum menepati 
atau mereka yang belum boleh menguasai
jodoh yang tenang
pilihan untuk masa depan

belajar?
bercinta?
cari jodoh waktu bekerja?
di zaman remaja suka bersama teman
seolah ada yang kurang
belum memiliki bakal jodoh masa depan
dua tahun masih di bumi kampus
jangan bicara pasal jodoh lagi

teringat teman memgeluarkan pendapat
teringat 'biar enggang dan enggang'
'pipit tak mampu terbang seiringan'

Sunday, December 4, 2011

sedetikBERSAMAtemanLAMA

aq bersama seorang teman
punyai kisah yang seakan serupa
yang berbeza hanya gender kami berdua
aq si gadis dan dia si teruna
kami dewasa bersama
menadah kisah di bumi luas
bumi asing yang belum kami kenali
jauh di perantauan
aq punya seorang abang yang dekat di sisi
dy hanya seorang disini
menadah gelap gelita seorang sahaja
kadang-kadang suaranya bernada di telefon
bertanya khabar aq
sebagai seorang teman yang dulu mengusung buku yang sama ke kelas
seakan teman lama mula hilang
dy masih ada
walaupun jarak kami dahulunya jauh
kini kami masih di institusi yang berbeza
memegang perit untuk segulung ijazah
dy dan aq berbeza bidang
kami pernah menuntut bersama
subjek yang sama, guru yang sama untuk beberapa ketika
hari keputusan peperiksaan besar keluar
dy juga ada bersama
berkongsi keputusan dengan teman-teman yang lain
mengisi borang online memlilih institusi pengajian juga bersama
berkongsi keluh kesah bersama
terpisah agak lama
tiga tahun dalam perkiraan
tapi kami masih berteman walau sekian lama tak bertentang mata

kisah yang seakan sama
tapi deritanya tidak berkisah sama
diseblik mata tenang 
bibir penuh senyuman
kisahnya berbeza
mungkin juga dy seorang jejaka
peritnya boleh diselindungkan
aq seorang gadis yang banyak bercerita
dy banyak berdiam diri
mungkin dy cuba pinjamkan kekuatan yang aq hilang
kata teman
kami serasi bersama
nampak sesuai bila dipandang
tapi...
bagi aq dan dy,
kami teman sepermaianan
teman yang saling memerlukan
sahabat yang sukar dicari ganti
kami selesa berkongsi semua kisah duka bersama
kisah gembira juga tetap menjadi halwa telinga
tempoh perkenalan hampir sedekat
satu tempoh lama
panjang dan bermakna
seorang teman seperti aq
punya latar belakang hampir serupa
berkorban dan berjuang bersama untuk masa depan
~bicaramalam~


Friday, December 2, 2011

bicaraTEMANteman

assalamualaikum...














bicara teman-teman?

teman.sahabat.kawan? yup, ukhwah yang terjalin dengan perancangan ALLAH
teratur indah dengan kisah yang mewarnainya
kenapa bicara tentang teman? ukhwah yang terjalin di pagi hari ini?

sejak aq melangkah kaki ke dunia kecil, banyak yang aq pelajari
ada yang boleh dibuat teman, boleh di buat kawan dan yang boleh dibuat sahabat
ada juga yang boleh diajak gembira bersama
juga masih punya yang hanya boleh dijadikan teman pelajaran sahaja
juga ada yang boleh dijadikan tempat berborak kosong sahaja
aq bersyukur, aq punyai sahabat di sini

~masa aq berdiam~

memang aq akui belajar tentang komunikasi di dunia kecil ni
siyes aq cakap, memang rugi pun kalau belajar untuk kejar A semata-mata
belajar sesuatu ilmu tu bawa la praktikkan

Thursday, December 1, 2011

diamDENGANtanda


~diamdengantanda~

saat jemariku menaip entry ini
wifi kolej sudah terputus dari talian
aq online tanpa henti
sehingga penat yang teramat sangat

assignment masih banyak menuntut tangan bekerja
cuti hujung minggu akan aq manfaatkan sebaiknya
teongok betapa kerapnya aq meng'update' blog
sehari kadang-kadang dua tiga entry
banyak yang terjadi disekeliling














~pembaca yang ku hargai~
kalau aq post lagu putus cinta
kalau aq post kisah sedih
kalau aq post sesuatu yang mengecewakan
maaf aq katakan..
aq bukan sedang melaluinya sekarang
aq hanya menulis berdasarkan pengalaman
persekitaran yang aq lalui

bila ku tulis kata indah cinta
bukan bererti aq sedang mengalaminya
aq suka tengok orang lain mesra merebah kasih
tapi aq hanya menulis secebis rasa yang lain rasakan

jika aq tulis sesuatu yang menyahut kerinduan
aq sedang mengalaminya sekarang
aq sedang kerinduan dengan seseorang
ingin ku jelaskan tulisan aq hanya satu cebisan
yang tidak menuntut apa-apa erti yang mendalam
hanya satu karangan panjang
yang aq sering gambarkan

sedang aq berusaha tempuh kisah-kisah yang akan datang
hanya secebis kenangan yang aq ingin tinggalkan
aq ingin berada di dunia ILAHI dengan tenang
mengurus kehidupan semampu insan
urusan peradaban yang aq karangkan

jika kamu hadam hasil aq garapkan
aq rasa kagum dengan dalam
bahasa ku taip merungkai bicara
kadang terpana sang mata lain
mengelirukan
apa yang aq sedang taip sekarang?

hanya satu perjalanan seorang insan
yang belum istimewa buat sesiapa
yang belum diiktiraf bahagia
kadang-kadang aq terluka
kadang-kadang aq gembira
dunia luas aq aq lantari dengan penuh ketabahan
seakan luas belum mampu aq genggam
seluas itu bukan anganku

aq hanya mahu pijak dibumi nyata
punya seseorang yang mampu ku harapkan
sentiasa disisi saat aq perlukan
aq tak mahu tangisan kedukaan
pasti letih tangan kesayangan ingin mengusirnya pergi
aq mahu tangisan kebahagiaan
yang lama ingin aq dapatkan
namun...
belum tercatat sekian untukku sekarang
usia melambai lama
aq ingin tahun ini sebelum tarikh penting
hadirnya dy yang ingin menggenggamku sayang
seakan aq berduka panjang
jauhnya yang aq kejarkan

masa mengulit mimpi sudah tak seindah dulu
hujung mata pasti ada titisan yang mengalir di awal pagi
aq ketakutan di dunia yang bakal berpenghujung akan datang

~diamdengantanya~

Wednesday, November 30, 2011

standingOUTfromMYway!!


If you ever loved somebody put your hands up
If you ever loved somebody put your hands up
And now they're gone and you wish you could give them everything

kisahYANGtelahPADAM


ku teringat kisah kasih yang telah hilang
seorang teman suakan lagu yang membuatkan aq terdiam
kisah perkenalan diam yang menjadi umpatan
menjadi keji kehidupan
berakhir dengan satu kisah yang terpendam
seakan sukar menerima takdir yang telah diutus terkesan
mengambil masa lama untuk didiamkan
sudah tamat episod kisah kasih itu

buka buku baru dan lalui dengan tenang
sinarnya pasti terang
dalam menguis kisah yang perit di dalam
seakan sinar itu hilang dalam terang
warnanya yang kelabu
mendung dan hitam
tragik di sisi seorang insan

berduka diam
lama masa diperlukan
tenangkan hati yang seakan hilang
bawa jiwa untuk kembali pulang
senyum dan lihatlah awan
menyapa mata di bumi ciptaan TUHAN
seakan kau memegang kisah hadapan
coretkan kisah hati
diam dan kaku
jerih itu bukan tuntutan
belum menjanjikan apa-apa kebahagiaan

jangan kau kalah dengan takdir yang belum kau tahu
senyum dengan lihat cahaya yang membolosi mata terang
tenang dan bicara pada hati
belum terutus semua kasih yang kau inginkan
perancangan yang dikubur sendiri
terdiam bisu dan kelu
seakan tidak merelakan perkara yang terjadi diam

tutup mata
tarik nafas dalam
berteleku lama
sengihan senyuman biar karam
kau seakan faham
seindah kisah
belum sempurna tanpa ikatan
relakan dengan hati yang tenang
beroleh satu kisah mencoret hati
agar kau matang

menangis seakan tiada lagi yang penting
bukan kau gagal di dunia luas ini
hanya satu cebisan ditarik perlahan
senyum dan pandang ke depan
masih ada yang terindah menunggu tenang
jika kau perlu
peganglah satu kata yang diucapkan
'belum pasti apa yang belum terutus'
pengkhiran dalam kisah kasih bukan satu kesakitan dalam
hanya ubat sementara yang perlukan senyuman.

Tuesday, November 29, 2011

disISloveSTORY


"Love You Like A Love Song"
[Verse 1]
It's been said and done
Every beautiful thought's been already sung
And I guess right now here's another one
So your melody will play on and on, with the best of 'em
You are beautiful, like a dream come alive, incredible
A centerfold miracle, lyrical
You've saved my life again
And I want you to know baby

[Chorus]
I, I love you like a love song, baby
I, I love you like a love song, baby
I, I love you like a love song, baby

And I keep hitting re-peat-peat-peat-peat-peat-peat

I, I love you like a love song, baby
I, I love you like a love song, baby
I, I love you like a love song, baby

And I keep hitting re-peat-peat-peat-peat-peat-peat

[Verse 2]
Constantly, boy you played through my mind like a symphony
There's no way to describe what you do to me
You just do to me, what you do
And it feels like I've been rescued
I've been set free
I am hypnotized by your destiny
You are magical, lyrical, beautiful
You are... And I want you to know baby

[Chorus]
I, I love you like a love song, baby
I, I love you like a love song, baby
I, I love you like a love song, baby

And I keep hitting re-peat-peat-peat-peat-peat-peat

I, I love you like a love song, baby
I, I love you like a love song, baby
I, I love you like a love song, baby

And I keep hitting re-peat-peat-peat-peat-peat-peat

[Bridge]
No one compares
You stand alone, to every record I own
Music to my heart that's what you are
A song that goes on and on

[Chorus]
I, I love you like a love song, baby
I, I love you like a love song, baby
I, I love you like a love song, baby

And I keep hitting re-peat-peat-peat-peat-peat-peat

I, I love you like a love song, baby
I, I love you like a love song, baby
I, I love you like a love song, baby

I love you...like a love song...


~klise~

mood layan lagu : selena gomez - love you like love song

masa berkira pulang ke kampus pagi tadi
aq rancak dengan abang nyanyikan lagu ni
suka rentak remix, hilangkan beban di kepala yang berselirat

~klise~



Monday, November 28, 2011

manfaatDIRI


iya..
aq sedang nazak kat sini
kata orang aq ni manusia tak menghargai
tak nampak apa di depan mata
aq sedang nazak di sini
cari jalan sendiri yang aq ingin lalui
aq masih berdiri kaku tengah orang ramai

ikut perancangan
abang mao hantar ku pulang petang ini
di tempat ku belajar
universiti luas itu
aq angguk setuju
tapi mataku bergenang
di sana aq masih rasa takut
saat mataku masah dengan air mata
aq ingin meminta sesiapa menolong aq
aq masih cuba tanggung sakit derita
perit yang menusuk tulang

sepanjang aq menempuh sakit
aq ingat seminggu ku pulang ke kampung
tangisan si tua kesayangan di awal malam
buat aq rasa bersalah
pesannya 'jangan melawan sakit yang orang berikan'
aq cuba mengelap titis yang mengalir di wajah itu
tapi di halangnya
katanya
'sakitnya bukan kerana aq, tapi kerana terluka ada yang mengkhianati gadisnya'
bila ku genggam tangannya erat sebelum ku terlena di apit mereka berdua
aq rasa ketakutan yang susah aq gambarkan
aq menangis dengan rasa bersalah

sebelum ku pulang ke kota besar
beberapa kali bahuku dipegang,matanya menusuk dalam
'jangan melawan amarah orang'
bila ku pandang wajahnya lagi, dy senyum seakan memberi ku bahagia
aq ada bicara aq tak mampu lawan seorang
mana mungkin sakit yang ku bawa mengheret orang lain?
dy senyum lama..
kedua orang tuaku masih ada di situ, saat aq menangis aq tak mahu pulang
aq rasa seakan sakit ini akan buat aq rasa terbuang
kata merekara 'tempoh berubat' perlukan kesakitan
aq menangis perlahan, dengan tanganku ketar sejuk sebelum pulang

aq pulang ke dunia besar
penolakan pertama yang ku terima
besar dan hebat dari teman-teman
ku jangka itu terjadi
jadi ku senyum sendiri, menangis saat ku di bilik kecil
hujan basahi pipi aq aq tambahnya tragis
aq plih jalan sunyi
mahu melangkah sendiri
aq tahu ada pelbagai anggapan akan datang lagi
tapi..
aq gagahi diri..
menolak semua yang aq mungkin akan terjadi

selepas dua bulan sakit yang ku deritai
sakitnya makin teruk, makin ditolak ke tepi
pesan pengubatnya 'awak akan rasa ditolak ke tepi'
aq cuba bawa diri
supaya masih ada lagi yang masih mahukan aq disisi
saat aq mimpi hitam di tengah malam
ku takut lalu ku bangun tatap skrin kecil di tangan
aq tak tahu pada siapa harus ku pinta pertolongan
aq mahukan mak ayahku disisi
pegang tanganku dan buat aq rasa selesa
buat aq punya sesiapa
tapi aq risau tangisan itu ku dapat

aq pilih jalan berseorangan
belum pernah aq lakukan sendiri sebelum ini
aq takut semua benci aq
tapi sekarang nyatanya di depan mata
semua seakan menolak aq
'tempoh berubat' belum tamat
aq nazak di sini
takut dan risau

akhir sekali selepas dihentam beberapa orang
abang batalkan niat
aq di bawa berjalan,tenangkan fikiran
mataku masih berair sekarang
aq dah tak punya kekuatan
munajat kepada ALLAH
cerita sakit perit yang ku rasa
aq takut
bicaraku pada abang
aq mahu ke dunia lain
sudah tak sanggup dikutuk orang
sudah penah dicerca hina
aq tak nak semua ni terjadi

abang nyata amarah dengan bicaraku
dy pandang aq lama, seakan memberi aq kekuatan
dy hanya punya aq sebagai darah daging
demam panas mengunjung datang
seakan merelakan aq tidak pulang ke bangunan besar itu
aq takut lagi
mahu memandang mata-mata lain yang memarahi aq
yang menolak kerana sakit yang orang lain tak dapat rasa
aq masih diam di sini
meminta simpati pun bukan

aq bukan sengaja mencari benci

tapi teman,
saat kau baca ini kau pasti merasa apa yang cuba aq sampaikan
saat kau cuba memahami kau takkan dapat jawapan
saat aq menulis ini  aq tengah memandang insan yang buat aq rasa tenang
ketenangan yang hilang akibat aq yang tak berdaya
jika saat kau tak bertemu mataku lagi
jangan kau risau apa yang akan jadi selepas ini
mataku berair kerana ku takut kehilangan kamu
mataku suka lihat kamu ketawa gembira
tapi kini sakit itu buat aq kaku ingin bermesra
doakan 'tempoh perubatan' ini tamat segera
aq ingin jadi gadis yang di sukai dahulu
tapi aq tak mampu bila ku lihat wajhku di cermin kini
mana corak bahagia yang cuba ku nyatakan
aq inginkan kamu teman
biarku nyatakan
sakit pelik yang ku alami tak tercapai akal kamu mahu cerobohi
aq sendiri masih bingung sedrastik perkara ini terjadi



Sunday, November 27, 2011

artOFfriendshipBYsomeONEdatInoe



~art of friendship~

"sometimes..being a friend means mastering the art of timing. There is time to silence, a time to let go and allow people hurt themselves into their own destiny. And a time to prepared to pick up the pieces when its all over"




assalamualaikum..
art of friendship, ada seseorang yang bagi pada aq semalam 
katanya 'satu masa tiba saat kita perlu lepaskan orang'
dy seorang yang bagi aq berpengalaman
selalu berkongsi kisah yang dy lalui
kadang-kadang aq terkelu 
cara dy dapatkan kekuatan untuk tempuh dugaan itu
dy positif bagi aq

kadang-kadang aq membaca mesej-mesej yang dy hantarkan
kadang-kadang dy suakan beberapa buah lagu untuk aq hadam
kadang-kadang dy usaha cari motivasi untuk aq sedar tentang kehidupan
dy banyak membantu dalam diam
cari lah sesibuk masa sengkang
mesej pendek kunjung datang
hanya tanya perkhabaran
senyum di bibir terukir diam
dia yang aq kira sebagai seorang teman 
yang tak pernah bersua muka

bila ku tanya apa erti art of friendship yang dy maksudkan
dy menjelaskan dgn cra yg bkn aq terima
katanya "teman sekadar ada"
maksudnya?
aq bersoal kembali


sometimes..being a friend means mastering the art of timing.


kawan yang bergantung kepada masa, siapa kata tempoh waktu yang panjang mengikat kemesraan
bergantung kepada kepentingan seseorang itu juga
masa bukan kayu ukur kepada sesebuah perkenalan sebenarnya.


There is time to silence,


kadang-kadang ada juga waktu menjadi kawan kita kena diam
kena bagi kawan lain ruang
mungkin ruang untuk diri sendiri.


a time to let go and allow people hurt themselves into their own destiny


ada juga perlu bagi masa untuk kawan belajar sendiri apa yang mereka tak pernah beljar
bagi mereka rasa sakit
bagi mereka rasa pengalaman untuk belajar tentang kehidupan
kehidupan yang kita sendiri yang tak dapt ungkapkan

And a time to prepared to pick up the pieces when its all over

kawan juga perlu bersedia saat kawannya yang lain terluka
itu ertinya kawan?
macam tak percayakan daripada art of friendship tu
tapi aq suka ungkapan yang tercatat itu

bila aq tanya sampai bila dy akan bagi semangat untuk aq kuat tempuh kehidupan
dy jwb senang "bila awk da bahagia,sy takkan ada dengan awak lagi"
aq tanya lagi "awak cakap awak kawan saya?"
dy kembali bereaksi
"saya hanya selesa jadi kawan waktu sukar sahaja"
tapi? kenapa ya?
"saya selesa macam ni,bukan dengan awak seorang tapi dengan teman yang lain juga"
noktah disitu



Friday, November 25, 2011

kitaBUKANsiapaSIAPA


assalamualaikum..
masa makin cepat sekarang..
kelip-kelip da cukup seminggu ~isnin ke ahad~
minggu ni cuti tiga hari!! serang rawang!

balik kepada topik..kita bukan siapa-siapa..
sebenarnya realiti hidup ni kita hanya berseorang, hidup seorang dan mneghadapinya sendiri..
kita hanya ada satu yang kekal->Maha Pencipta yang tak pernah tinggalkan kita lalui hidup berseorangan.
hidup ni kita kadang-kadang berharap sentiasa seseorang yang ada mendengar keluh-kesah kita..
tapi takkan semua akan seperti yang kita inginkan..
percaya tak? kita hanya seorang dan bukan sesiapa buat setiap orang..
kdang-kadang kita berharap jadi yang bermakna buat orang lain tapi..
hakikatnya bukan.. dia juga berseorang..sama seperti kita..
semuanya berseorang di atas dunia ni..diam dan beku..
kenapa perlu rasa sedih?
setiap orang adalah seorang yang tak bawa apa-apa makna..

sebenarnya entri ni bukan entri kecewa..
ni entri kenyataan apa yang aq rasakan, iya..tentang hakikat kehidupan..
senyum selalu dan hadapinya dengan tenang..
semuanya akan baik-baik..

iya,kenyataan aq mungkin juga salah bila aq kata kita berseorang
kita punya mak ayah bukan?
adik-beradik yang sentiasa ada..
tapi?
fikir sebentar, apa motif kita belajar di satu tempat tanpa mereka semua?
untuk berdikari kan?
sebab? satu masa kita mesti berseorang juga tanpa mereka yang selalu dengan kita..
kehidupan ni memang rasa meriah tapi kita tetap berseorangan..
pejam mata dan tidur panjang..

keluh-kesah yang tiada penghujung menguatkan perasaan
kita berseorang dengan masalah yang berpanjangan
tapi kita punya pendengar setia
kita punya bahu yang sudi dipinjamkan
kita punya mulut bernas bebutir nasihat
kita punya tangan yang kuat memimpin kita bangun
kita juga punya mata yang segenap menatap dengan kekuatan
kita punya semuanya untuk kita kuat..

~bertemu~