lUv yOu i wAnT u nOe

Friday, February 25, 2011

bicaraANAKbongsu

akhirnya..selepas hati saya panas dengan memikirkan pelbagai perkara...
akhirnya..saya sudah kembali tenang seperti biasa,semula dan terbiasa...
kenapa saya letak tajuknya "anak bongsu?"


sebenarnya tragedi yang lepas-lepas, peristiwa yang sudah terjadi dan insiden itu telah menyingah dalam diri...
saya jadi amarah dan sangat panas baran..sedangkan itu bukan sifat asal saya...
saya susah melatah dan bersabar sebelum ini...mak dengan ayah,dua-dua bukan panas baran dan cepat melenting...dan saya tak dididik dengan cara penuh tekanan...
mak dan ayah selalu nasihatkan saya..
pesan mcacam-macam serta tegur secara berhemah...
mak dan ayah tak pernah menghukum saya dan abang sehingga kami dewasa..
kami dididik dengan kasih sayang yang penuh dengan kehalusan...
rotan, tampar, sepak terajang bukan cara mak ayah.. malahan denda sekali pun...
tak pernah wujud dalam hidup kami kekasaran..dan saya boleh katakan..
saya akan menangis kalau tengok ada ibu bapa yang marah anak mereka di tempat orang ramai...
saya seorang yang sangat sensitif, mungkin persekitaran yang saya telah terbiasa selama 20 tahun lebih...
ya, saya anak bongsu...saya sangat rapat dengan keluarga...
usia remaja saya sebelum melangkah ke universiti hanya berada di rumah.. saya tiada kehidupan sosial, saya kurang dapat kebebasan dan saya tidak DIKONGKONG... tapi saya hanya selesa di rumah ditemani ke dua ibubapa yang selalu ada dengan saya...
saya dan abang tak pernah berpisah, iya..bila abang berusia 20 tahun dan saat itu saya baru berusia 17 tahun...
abang mendapat tawaran kerja di Selangor,saya menangis selepas abang dapat surat dan seminggu selepas abang berpindah ke Selangor, saya selalu tengok gambar abang...
abang sahabat saya dari kecil, kami suka berkongsi pelbagai perkara walaupun kami berlainan minat...

saya ingat..kalau nak pergi beli barang walaupun sebatang pen, ayah temankan walaupun remaja seusia saya sudah ada lesen untuk ke sana ke sini..pergi berteman dan keluar 'dating'...
saya..hidup saya penuh dengan ahli keluarga...
saya ada mak, ayah dan abang yang menjadi sahabat...
pendengar yang baik...
penasihat saya yang sangat baik...
buat saya tersenyum...
walaupun saya bukan dari keluarga senang dan mewah..sederhana itu buat saya bersyukur seadanya saya...
ayah hanya penoreh dan mak pula suri rumah...namun hidup kami penuh kegembiraan dan kasih sayang...
<saya menangis saat ini, merindui mak dan ayah...senyum mak ayah dan harapan mereka terhadap saya..>
saya pernah ingat, saya memberontak tentang sesuatu di usis remaja...saya merajuk tak dapat apa yang saya inginkan dan saya ingat, mak pegang bahu saya tenung mata saya lama...bicara dari mata mak buat saya insaf dan saya berjanji...saya akan ubah masa depan kelurga saya...
titip ayah buat saya hargai abang yang berkorban untuk saya...
'abang dapat sambung belajar tapi abang takmau..abang kata dia tahu adik dia boleh buat lagi baik...adik kena jadi contoh keluarga kita...tak payah jadi yang terbaik..cukuplah membanggakan mak,ayah,abang dan keluarga'

saya hanya seorang gadis yang penuh dengan perasaan emosional dan kasih sayang..iya, inilah Ainatul Syahirah Ashaari sebenarnya..dia bukan gadis pendendam dan panas baran, dia sudi mengalah dan dia akan senyum kalau itu menggembirakan orang lain...