lUv yOu i wAnT u nOe

Friday, February 25, 2011

bilaSAYAfahamERTIsahabat...


saya telefon mak semalam..ingin tanya pendapat mak..kenapa dan mengapa hal ini terjadi pada saya...
pada awal sapaan mak saya tahu suara mak sarat dengan suara kerinduan...saya juga sangat rindukan mak...

--->mak,kenapa kawan adik buat adik macam ni?adik pernah bagi dia bahu waktu dia menangis kecewa sebab lelaki...adik pernah peluk dia suruh dia tenang dan adik guna jari adik sapu air mata dia...sekarang dia tinggalkan adik dan terus pergi...mak, adik tengah hukum dia...hati adik panas bila dia tak hargai adik disisinya dan dia hargai orang lain yang baru hadir...kenapa dia kena buat adik kecewa atas persahabatan ni?


kita dikurniakan dengan pelbagai perasaan dan sedang melalui proses menjadi dewasa...

mak tahu saya tengah kecewa bila saya soal soalan ni..kalau saya depan mak, saya tahu mak pasti suruh saya lihat matanya.. dalami pesanannya.. tapi saya jauh dengan mak..suara mak hanya saya dengar di corong telefon...mak pada mulanya hanya menghela nafas perlahan..anak bongsunya sangat touching2... mugkin mak dapat bayangkan muka saya yang penuh dengan deraian air mata saat itu.Bicara mak pada awalnya 'mak pernah kata adik belum bersedia dengan semua tekanan ini'..Saya sudah bersedia ke alam lebih dewasa namun saya tak sangka getir ini terlalu cepat terjadi...saya hanya menahan sedih saat itu,tangisan itu buat mak saya semakin sedih...
SAHABAT itu dikurniakan untuk kita dalam pelbagai ujian yang kita tak sangka, menjadikan kita cepat matang dan menjadikan kita gembira dan terleka dengan dunia remaja kita...kadang-kadang kita cepat jatuh sayang dengan orang yang selalu ada dengan kita..saat kita perlu pelukan dia berikan, saat kita perlukan bahu dia pinjamkan, saat kita terluka dia berikan ubatnya dan saat kita gembira dia kongsi berita itu bersama dan doakan kesejahteraan kita..SAHABAT itu hadir secara unik dalam hidup seseorang... ada yang singgah sebentar dalam hidup kita..berkongsdi derita dan bahagia dia seorang yang rasa..namun kalau kita tengok daripada perspektif positif...dia kurniaan ILAHI untuk kita bersyukur...kalau kita sayangkan dia, kita boleh tegur dia secara berhemah..manusia dikurniakan akal..jangan maki hamun ikut suka..pakai akal yang dikurniakan untuk terangkan apa yang kita rasa tentang perubahan sikapnya..cakap elok-elok..ISLAM itu lembut..ISLAM indah dengan cara..ISLAM itu memaafkan...ISLAM itu kelembutan...<saya bersalah cakap perkataan yang tak baik di blog saya...saya khilaf>..Kalau kita tak sayangkan dia,kita boleh tinggalkan dia dan doakan kebahagiaan dia..tapi ingat tak SESAMA MUSLIM itu BERSAUDARA..kenapa perlu memisahkan perkara sudah jelas dan nyata itu?<saya dan memilih untuk buang kamu dari hidup saya atas khilaf kamu dari perspektif saya>...Kita tak layak nak hukum dia dengan cara kita,kita hamba ALLAH yang kerdil..yang biasa sahaja..kalau kita sangat marahkan dia..doakan dia berubah dari jauh..itu lebih baik dari hukum ikut hati kita...

selepas itu saya selalu ingat pesan mak...mak selalu berhemah..tegur perlahan dengan nasihat...saya sudah tenang dari maslah tersebut...bicara mak buat saya berfikir dan terus berfikir untuk capai makna yang mak cuba sampaikan...

cakap elok-elok..ISLAM itu lembut..ISLAM indah dengan cara..ISLAM itu memaafkan...ISLAM itu kelembutan