lUv yOu i wAnT u nOe

Thursday, March 8, 2012

ayah..TERIMA KASIH :)

Mungkin ibu lebih kerap menelefon utk menanyakan keadaan kita setiap hari..Tapi tahukah kita, sebenarnya ayahlah yang mengingatkan ibu untuk menelefon kita?


Semasa kecil, ibu lah yg lebih sering mendukung kita..Tapi tahukah kita bahawa sebaik saja ayah pulang bekerja dengan wajah yang letih ayahlah selalu menanyakan apa yg kita lakukan seharian

Saat kita sakit@demam, ayah sering membentak "sudah diberitahu! jangan minum ais!".Tapi tahukah kamu bahawa ayah sangat risau.??

Ketika kita remaja, kita meminta izin untk keluar malam. Ayah dengan tegas berkata "tidak boleh!"..Sedarkah kita bahawa ayah hanya ingin menjaga kita? Kerana bagi ayah, kita adalah sesuatu yang sangat berharga.

Saat kita sudah di percayai, ayah pun melonggarkan peraturannya. Maka kita telah melanggar kepercayaannya...Maka ayah lah yang setia menunggu kita di ruang tamu dengan rasa sangat risau..

Setelah kita dewasa,ayah telah menghantar kita ke sekolah@kolej untuk belajar..
Di saat kita memerlukan ini-itu, untuk keperluan kuliah kita, ayah hanya mengerutkan dahi.tanpa menolak, beliau memenuhinya..Saat kamu berjaya..Ayah adalah orang pertama yang berdiri dan bertepuk tangan untukmu..Ayah akan tersenyum dengan bangga..

Sampai ketika jodoh kita telah datang dan meminta izin untuk mengambil kita dari ayah..Ayah sangat berhati-hati mengizinkan nya..Dan akhirnya..Saat ayah melihat kita duduk di atas plamin bersama pasangan nya..ayah pun tersenyum bahagia..

Apa kita tahu,bahawa ayah sempat pergi ke belakang dan menangis?

Ayah menangis kerana ayah sangat bahagia..Dan dia pun berdoa "Ya Tuhan, tugasku telah selesai dgn baik..Bahagiakan lah putra putri kecilku yg manis bersama pasangannya"..

Setelah itu ayah hanya akan menunggu kedatangan kita bersama cucu-cucunya yg sesekali dtg untuk menjenguk..Dengan rambut yg memutih dan badan yang tak lagi kuat untuk menjaga kita..


bila baca semua tu, menitis air mata..

teringat kisah aq dan ayah :) 


ayah seorang yang penyabar dalam banyak hal, banyak bertolak ansur dan selalu memberi peluang untuk membela diri.. Saat aq sakit, ayah akan ada dengan membaca zikir dekat dengan telinga aq supaya aq kuat. Aq teringat saat aq mahu menduduki peperiksaan, ayah akan melakukan Solat Hajat untuk memudahkan urusan anaknya dengan berdoa lama, ayah akan baca yaasin apabila esoknya aq akan ujian. Ayah sering berikan yang terbaik walaupun dalam keadaan yang biasa, ayah memberi senyuman pada wajah pucat aq  yang sakit, ayah masih bergurau senda walaupun aq asyik mengadu sudah tak larat menempuh sakit itu. Senyuman manis yang mesra di bibir ayah seakan kekuatan untuk aq, sungguh aq terharu punya ayah yang penyayang dan mencukupkan keperluan aq dan abang.

ayah, adik sangat sayangkan ayah.. teringat bibir ayah mengukir senyuman saat aq mendapat keputusan peperiksaan yang boleh diketogerikan cemerlang, ucapan tahniah dan hadiah sebagai penghargaan untuk usaha yang aq lakukan. Ayah akan temankan setiap kali aq buat kerja sekolah, dari tadika sampai ke tingkatan enam atas.. ayah teman dan tolong menceritakan apa yang aq tak faham walaupun ayah tak mahir dalam bidang itu, ayah cuba untuk memudahkan aq dalam pelbagai urusan. Aq teringat ayah menggunting dan menyimpan keratan akhbar dengan info-info untuk aq siapkan folio sewaktu sekolah. Ayah tolong gamkan kertas-kertas yang siap aq potong sambil menaya perkara yang masih belum cukup.

aq tak mahir matematik dan ayah banyak menolong menyelesaikan, dari mengira sehingga darab bahagi ayah tolong menggunakan pelbagai cara untuk aq faham konsep matematik dengan mudah.. Bermula dengan biji saga ke bilangan gula-gula untuk aq fahami bahagi, ayah tolong tunjukkan.. Saat aq sudah terlena dengan buku-buku kerja sekolah yang banyak, ayah biarkan aq lena dan akan dukung aq dan letakkan di bilik. Esoknya, bangun pagi ayah aq tolong menyelesaikan lagi semua kerja sekolah yang belum selesai.. Terima kasih, Ayah :)

dua bulan aq sakit dalam perhitungan semua perkara, setiap malam ayah dan mak lakukan solat sunat supaya aq kembali pulih dengan semangat yang mereka kunjungkan.. Beruntungnya aq punya mereka berdua yang sentiasa berusaha memberikan yang terbaik, dengan senyuman dan ketawa yang menyapa telinga serta gurauan mesra pengikat kasih sayang keluarga kami.. Ayah akan duduk di sebelah aq sambil mengukir senyuman dengan pesanan supaya tak putuskan zikir walaupun pelbagai kesakitan yang datang..

Ayah,
terima kasih untuk tanggungjawab dan kasih sayang yang ayah berikan, kalau dihitung.. tak mampu adik nak balas, adik mampu doakan ayah sentiasa sihat dan selalu menjadi pelindung untuk adik, menjadi senyuman untuk adik ukirkan.. Sungguh terasa rindu pada ayah dan mak apabila adik berada jauh dari mak ayah tetapi adik ingat ayah pesan semua ini untuk buat adik lebih dewasa... Tak mampu mengucapkan beratnya rasa bersalah yang pernah adik kunjungkan buat ayah dan mak runsingkan, terlalu bersalah untuk semua kesakitan yang adik berikan.. Adik tahu yang ayah akan runsing dengan adik yang terlalu manja untuk setiap perkara walaupun adik sudah menjejak ke usia 20-an, ayah selalu anggap adik sebagai anak kecil yang terlalu di jaga supaya tak disakiti oleh sesiapa.

Encik Ashaari bin Saad, terima kasih untuk setiap keringatmu membesarkan adik.. Terima kasih menjadi tangan yang menyapu air mata saat adik menangis, menjadi senyuman saat adik gembira, menjadi pendorong semangat supaya adik tabah.. Terima Kasih, ayah..

~Ya ALLAH, jagalah orang tuaku dengan rahmat kasih sayang-Mu, panjangkan umur mereka dan murahkan rezeki keluarga kami.. Bimbinglah kami menjadi orang yang beriman dan dalam NUR ISLAM ~