lUv yOu i wAnT u nOe

Tuesday, March 27, 2012

persepsiITUkepercayaan

persepsi sebenarnya dibentuk berdasarkan kepercayaan yang kita punya
versi ini. versi itu. dan macam-macam versi kisah kita yang orang lain dengar dan orang lain tolong judgekan untuk kita sampai kita tak mampu menggelakan dan berdiri depan mereka dan jelaskan perkara sebenar sebab kita tak mampu dan tak berkuasa menarik hati mereka untuk mereka percaya. sungguh susah untuk menjelaskan persepsi kita tentang sesuatu perkara kepada orang lain yang mempunyai kepercayaan yang telah dipegang. semuanya bergantung pada berapa banyak kepercayaan yang ada dan versi cerita yang mereka dapat. persepsi tu sebenarnya kepercayaan yang kita sendiri tahu kayu pengukurnya.

banyak perkara yang jadi adalah sebab persepsi dan cara kita laksanakan persepsi itu sendiri. sebagai contoh, kita akan anggap seseorang itu baik pada pertemuan pertama dan itu persepsi pertama yang takkan berubah sampai kita berkenalan dengan orang tu, selidik hal orang tu dan menjalankan hubungan dengan orang tu. persepsi pertama mungkin akan berubah dengan situasi, keadaan dan atmosfera kisah itu, mungkin orang tu akan jadi sangat berbeza dengan persepsi kita untuk satu-satu tuntutan yang kita tak mampu nak jelaskan sebabnya dan sebenarnya kita tak mampu pun tahu sebab persepsi itu sendiri.


nak mengubah persepsi mungkin dapat dilakukan dengan membina personaliti baru tapi susah sebenarnya nak ubah pandangan orang tentang kita sebab manusia tak perfect, kita tak mampu jadi sangat sempurna jadi.. senangkan diri dengan apa yang kita punya walaupun persepsi orang tentang kita adalah berbeza dan susah nak terima kenyataan orang tentang kita..


dear sis :)
alhamdulillah for a long conversation, sebenarnya rindu sangat nak cakap banyak-banyak macam tu pada awak sebabnya dah lama rasanya kita tak berkongsi kisah macam tu..bukan rasanya terlalu lama tetapi memang lama, kita bawa haluan masing-masing dan kita jadi orang asing untuk satu tempoh yang panjang.. sis, jangan ubah persepsi itu selagi mampu dan peganglah semampu awak sebab saya tahu awak sangat kuat untuk pegang kepercayaan itu :)
insyaALLAH, nanti kita cakap banyak-banyak lagi yup.. surely, alhamdulillah dan saya sayangkan persahabatan kita dan berharap saya mampu betulkan kesalahan yang pernah jadi.. anything, surely u still have me..